Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där
den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån.
h= höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infra-struktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hålställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter)öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status |
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Äy |
(Älvsbyn) |
v |
1098,0 |
41
|
1894-08-06 |
stn; alternativt Älvsby; ansl stambanan genom Norrland; FS |
Nyf |
(Nyfors) |
|
0 | |
|
se bandel 034; södra
triangelspåret |
Ktv |
Korsträskvägen |
|
1,9 |
46 |
1947-06-09 |
hpr, †1972-05-28 (gamla linjen) |
Mtvg |
Militärvägen |
|
1,9 | |
1941-09-01 |
|
lmk |
|
1,9 |
47 |
|
km 1096,621 = 1,894, norra
spåret |
|
lmk |
|
3,0 |
53 |
|
km 2+2,528 = 3,000
|
Hhn |
Högheden |
|
3,8 |
54 |
1915-10-01 |
hlp,
lp 1950-06-10, †1956 |
Gtvg |
Granträskvägen |
|
4,6 |
59 |
1938 |
hpr, †1941-10-01, hpr 1950, †1968-05-12 |
|
Stoppställe |
|
6,3 |
73 |
1962 |
sto, U 1967-05-28 |
|
Stoppställe |
|
7,8 |
|
1957 |
sto,
U 1967 |
Klbg |
Kälsberg |
|
7,8 |
|
1966 |
ssp, BI 2001-09-19 |
Klbg |
Kälsberg |
|
8,2 |
72 |
1950 |
ssp, namn- och signatursatt 1959, BI 1966;
flyttad |
Gru |
Grubban |
h |
11,2
| 91
| 1930-06-015-19
|
hp, †1967-05-28 |
Slbg |
Salberg |
|
13,3 |
69 |
1938-09-15 |
hpr,
†1968-05-12 |
Tv |
Tvärån |
h |
15,3
| 66
| 1915-10-01 |
hlp,
I stn 1950, I hp 1972-04-28, †1972-05-28 |
Sdj |
Svedjan |
|
16,4 |
63 |
1956-06-03 |
hpr, †1972-05-28 |
|
Stoppställe vid km 16,4 |
|
16,4 | |
|
Kgr |
Kullens grusgrop |
|
19,4 |
51 |
1917 |
grp, BI 1929 |
Vbn |
Vargbacken |
h |
21,4
| 44
| 1925-10-01
|
hlp, lp 1972-05-28, †1989-01-01, BI 1996-01 |
|
Pite älv |
|
22,5 |
| |
bro
154 m |
|
Stoppställe |
|
22,5 |
35 |
1959 |
sto, U 1972-05-28 |
|
Stoppställe vid km 22,9 |
|
22,9 |
40 |
1954 |
sto, U 1959 |
|
Sikfors kraftverk |
|
22,9 |
40 |
|
ssp, BI |
|
Arnemarks vattentag |
|
25,1 | |
1919-10-01 |
vt,
BI 1921-10-01 |
Amk |
Arnemark |
h |
27,6
| 27
| 1915-10-01 |
lp, I stn 1950-01-01, †P
1972-05-28, †1980-06-16; IS |
|
Stoppställe vid km 29,3 |
|
29,3 | |
1954 |
sto, U 1968-05-12 |
Sdh |
Stridholm |
h |
31,3
| 20
| 1929-03-18
|
hp, †1972-05-28 |
Plb |
Pålberget |
v |
33,7
| 20
| 1915-10-01
|
hlp, hp 1957, †1972-05-28 |
Påls |
Pålslätten |
|
35,3 |
20 |
1938-07-15 |
hpr,
†1972-05-28 |
Kån |
Kvarnåsen |
v |
38,2
| 12
|
1915-10-01 |
hlp, hp 1927, †1967-05-28 |
Bbn |
Bölebyn |
v |
41,8
| 5
|
1915-10-01 |
stn,
hlp, I stn 1915-01-01, T stn 1954-07-01, †P 1972-05-28, †1977-03-01, BI 1977 |
|
Stoppställe vid km 43,7 |
|
43,7 |
7 |
1954 |
sto, U 1967-05-28 |
|
Lappgärdets grusgrop |
|
44,6 |
10 |
|
grp, BI |
His |
Hedens industrispår |
|
45,6 |
10 |
~1960 |
ssp, namn- och signatursatt
1976, BI 1996-09-29; Nordisola; Hedens industriområde |
His |
Vx till Hedens industriområde |
|
45,6 | |
1967 ca |
Öbyi |
Öjebyns industrispår |
|
46,6 |
5 |
|
lp, BI 1993 |
Öbyi |
Öjebyns industriområde |
|
46,6 | |
|
Öbyi |
Vx till Öjebyns industriområde |
|
46,6 | |
|
Öby |
Öjebyn |
v |
46,8
| 5
|
1915-10-01 |
stn, hlp, lp 1972-05-28,
†1991-06-10, BI 1993 |
Öbyi |
Öjebyns industrispå |
|
46,9 |
5 |
1993 |
lp, T infogad i Piteå stn
1998-06-08; IL |
|
Stoppställe vid km 48,840 |
|
48,8 |
13 |
1954 |
sto, U 1967-05-28 |
Ban |
Backens industrispår |
|
51,8 |
4 |
1970 |
ssp, namn- och signatursatt
1976, I infogat i Piteå stn 1982 |
Ban |
Vx till Backens industriområde |
|
51,8 | |
1970 |
Ptå |
Piteå |
v |
52,5
| 4
| 1915-10-01
|
stn, †P 1972-05-28; hamnspår;
GS |
|
Piteå hamn |
|
52,7 |
|
1915-10-01 |
|
|
Sidospår |
|
1,1 |
| |
ssp;
växel till Lövholmen |
Löv |
Lövholmen |
|
2,3 |
| |
bgd;
hamnspår; vid bispår |
Har |
Haraholmsväxeln |
|
3,4 | |
1973-06-01 |
ssp; växel till Haraholmen |
Har |
Haraholmen |
|
+10,3 |
|
1973-06-01 |
lp;
hamnspår; vid bispår från Haraholmsväxeln |
Sdn |
Svedjan |
|
5,6 | |
|
bgd; vid bispår |
Mud |
Munksund |
|
5 | |
1955-12-01 |
lp
1955-12-01; hamnspår; vid bispår |
|
Skuthamm |
|
6,7 |
| |
ssp; hamnspår; vid
bispår |
Källor och referenser | |
Svenska Järnvägsklubben, SJK, Järnvägsdata 2009 | |
SJ Särtryck nr 646 | |
Jannesson, Åke, m-fl-, SJK Arkeologfolder, SJK Resetjänst Viggbyholm | |
Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920 | |
Övrig information | |
|
|