Statsbanan Lövlid–Holmselehamn
Syftet med banan, som egentligen räknades som ett sidospår till
Inlandsbanan, var att betjäna orterna kring Malgomaj men trafiken blev aldrig
den väntade. Den nedlades sedan landsväg byggts längs sjön och anslutande
båttrafik hade upphört.
Längd
7 km
Trafikförändringar
1921 *provisorisk godstrafik
1924-06-01 *allmän trafik
1928-10-05 † säsongspersontrafik de facto (formellt 1929-05-15)
1931 † Holmsele–Holmselehamn, 2 km, godstrafik
1933 † Lövlid–Holmsele, 5 km, godstrafik
Trafik
a) Endast under seglationsperioden på Malgomaj, ~maj–oktober, endast vissa
dagar.
b) Tågen utgick från Vilhelmina.
Upprivning 1935 huvuddelen.
Nollpunkt Östersund.
Källa: Svenska Järnvägsklubben, SJK, Järnvägsdata 2009
Litteratur: Teknisk-ekonomisk redogörelse för
anläggningen av statsbanan Volgsjön (Vilhelmina)–Storuman, 1929
|