| 
		 
		Statsbanan Lövlid–Holmselehamn 
		Syftet med banan, som egentligen räknades som ett sidospår till 
Inlandsbanan, var att betjäna orterna kring Malgomaj men trafiken blev aldrig 
den väntade. Den nedlades sedan landsväg byggts längs sjön och anslutande 
båttrafik hade upphört. 
Längd 
7 km 
Trafikförändringar 
  1921 *provisorisk godstrafik 
1924-06-01 *allmän trafik 
1928-10-05 † säsongspersontrafik de facto (formellt 1929-05-15) 
1931 † Holmsele–Holmselehamn, 2 km, godstrafik 
1933 † Lövlid–Holmsele, 5 km, godstrafik 
Trafik 
  a) Endast under seglationsperioden på Malgomaj, ~maj–oktober, endast vissa 
dagar. 
b) Tågen utgick från Vilhelmina. 
 
Upprivning 1935 huvuddelen. 
 
Nollpunkt Östersund. 
Källa: Svenska Järnvägsklubben, SJK, Järnvägsdata 2009 
Litteratur: Teknisk-ekonomisk redogörelse för 
anläggningen av statsbanan Volgsjön (Vilhelmina)–Storuman, 1929 
		 |