Uppdateringar/kompletteringar:
Nya bandelar, Botniabanan 046, 048. (Gimonäs) - (Örnsköldsvik samt
(Örnsköldsvik) - (Västeraspby) 2014-04-11 Rolf Sten
Ny bandel, Haparandabanan, 015. (Bredviken) - (Haparanda) 2011-10-13 Rolf Sten
Ny bandel, 615
(Ramlösa) - (Landskrona Östra) -
(Häljarp). 2018-01-05 Rolf Sten
Ny bandel, 639
(Malmö C) - Hyllie. 2018-01-05 Rolf Sten
Ny bandel, 542
Svågertorp / Malmö syd - Lernacken - Perberholm. 2018-01-05 Rolf Sten
Historik, bandelsregistrets tillkomst
Svenska Järnvägsklubbens (SJK) Forskningsavdelning diskuterade livligt
utformningen av ett bandelsregister under
tiden i Stockholm, då Lars Olov Karlsson (LOK)
var föreståndare för Svenska Järnvägsklubbens
Forskningsavdelning (SJK/Fo). Arbetet slutfördes
inte under LOK's tid utan blev "färdigt"
först under efterföljaren Christer Olsson's tid.
De ivrigaste medarbetarna var, förutom LOK,
Åke Jönsson, Christer Olsson och Anders Svensson,
som tillsammans med Mats Arbman slutförde arbetet.
Främst var det Åke som gjorde det stora
jobbet. Från början var Åke intresserad av
ett mera "sofistikerat" register, som även byggde på
historiska uppgifter, t ex. vilken Enskild Järnväg (EJ)
byggde banan?, vem ägde banan?, under vilken period? osv.
Man enades småningom att ett bandelsregister
måste vara enkelt. Inte ha olika nummer beroende på
t ex period, spårvidd eller ägare. Man ska
inte behöva gå i två eller flera olika bandelsmappar
eller bandelsfiler för att hitta
bild på, ritning på eller historik om ett stationshus,
som har stått vid samma plats men under kanske en
EJ- och en SJ-period eller använts av först
en smalspårig bana som senare breddats till normalspår.
Nackdelen kan bli att man då och då för en bana måste
"lägga ihop" flera bandelar för att få med hela sträckan.
När senare SJK/Fo's ledning flyttade till Trestad
(Uddevalla, Vänersborg och Trollhättan)
hade man där ambitionen att baka ihop
bandelsregistret med ett trafikplatsregister.
Ett omfattande arbete som inte var färdigt och
nog låg lite i träda när Sveriges Järnvägsmuseum (SvJvm) behövde ett
bandelsregister för sitt registreringsbehov.
Kjell Palén, Sveriges Järnvägsmuseum
Gävle 1996-10-25 |
|