HOME
INDEX

646     Malmö - Trelleborg

FÖREGÅENDE
LISTA
(Malmö) - Fosieby - Trelleborg
NÄSTA



 

Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där den här bandelen ligger!

Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg
= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån. h= höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hållställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter) öppnad
nedlagd

I nutidskoder:
Första bokstaven

F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status

Sign Driftplatsens namn Sida Typ Km       Höjd Från Till Not









(Malmö F)
Mgb (Malmö gbg) 614,8
M (Malmö C) h 617,8 3 1856-12-01 33)
Ldv (Lundavägen) v 619,8 8 1915-12-01 33)
Övn (Östervärn) st 1892-12-21 1992-01-01 25)
Sgi Sorgenfri 621,1 86) 100)
Etp Emilstorp (nedsp) lp 621,4 1965-03-01 ca 1997 25) 105)
And Annelund (uppsp) lp 622,2 1970-09-25 1997-04-20 25) 115)
Mpb Malmö Persborg 623,1 1994-06-12
Lng Lönngatan 623 20 1955-06-101957-12-01
Fosieby h lp 625 29 1898-10-05 > 25) 155)
Lrp Lockarp 626,9 1898-10-05 
Ari Arrie v hp 631,3 34 1898-10-05 1971-03-22 25) 195)
Jh Jordholmen v 634,6 37 1910-09-011973-02-01 33)
Månstorp st 634,7 1898-10-05 1910-08-30 25)
Ög Östra Grevie v 637,7 41 1916-10-01 1973-02-01 33)
Ög Östra Grefvie st 637,8 1898-10-05 1916-10-01 25) 33)
Slp Slågarp v hp 640,5 37 1898-10-05 1967-05-28 25)
Svö Skytts Vemmerlöv v st 643,9 33 ?1973-02-01 25)
Skytts-Vemmerlöv ??
Svf Skytts Vemmerlöf st 643,9 ?1916-10-01 25)
Skytts-Wemmerlöf st 643,9 1898-10-05 ? 25) 33)
Trg Trelleborg 651,7 1970-08-15
Trg Trelleborg C v st 649,6 2 1938-05-151970-08-14 25)
Trg Trälleborg Nedre st 649,5 1875-07-26 1938-05-14 25)
Trf (Trelleborg F) h 649,5 2
Trg (Trelleborg) st 649,6 1971-05-23 > 25)
Trf (Trälleborg F) st 649,6 1925 omkr 1971-05-23 25) 340)
Trf (Trälleborg Å) st 649,6 1909-07-07 omkr 1925 25) 33)
(Trelleborgs övre) 1886-04-281960-01-01
Trelleborgs hamnbana

 

Km Trafikplatser mm Möh Kända förändringar mm
617,8 Malmö C 3 se Södra stambanan
618,9 Malmö driftcentral (Mdrc) ssp b1930t, BI; fd Omformarstationen
619,4 Rosendalsbron bro 435 m, över SSB från personbangården
619,7 Östervärn 4 se Malmö–Simrishamns järnvägar
619,8 Östervärn 9 se Godsstråket genom Skåne
620,2 Södra Lundavägen (Sldv) abo 1931, A 1959-05-31; enbart körriktning söderut
621,1 Sorgenfri (Sig) avx 1997-07-27, I infogad i Lundavägen stn 1997-10-27; två växlar
621,3 Sorgenfri (Sig) avx 1997-07-27, I infogad i Lundavägen stn 1997-10-27; två växlar
621,4 Emilstorp (Etp) ssp 1965-03-01, BI ~1997; västra spåret
622,1 Annelund (And) lp 1970-09-25, †1992-01-01, BI 1997-04-20; östra
spåret; industriområde
623,1 Malmö Persborg (Mpb) 21 hst 1994-06-12 (under Malmö C stn); PH
623,1 Lönngatan bro 44 m över MYJ; dsp; från 1972-03-01 enbart över väg
623,1 Lönngatan (Lng) fp 1955-06-10, BI 1957-12-01; ansl MYJ
623,2 Lönngatan (Lög) avx 1973-04-24, ts 1973-06-07, I infogad i Fosieby stn 1997-10-25; ansl MYJ; gränspunkt dsp
624,5 Norra Fosieby (Nfsb) abo 1931, A 1959-05-31; enbart körriktning norrut
624,8 Inre Ringleden bro 88 m över motorväg; 3 spår
625,0 Fosieby (F/Fsb) 29 stn 1898-10-05, †P 1973-02-01; ansl Ystadsbanan, Öre- sundsbanan; tillhör Malmö C ställverk; GS
626,5 Yttre Ringleden bro 107 m över motorväg E6; dsp
626,8 Lockarp Ö (Lrpö) 37 avx 1997-07-27, I infogad i Lockarp stn 1997-10-27
626,9 Lockarp (Lrp) 38 ts 1997-10-27, ansl MYJ; tillhör Malmö C ställverk; IS
627,0 Lockarp V (Lrpv) 38 avx 1997-07-27, I infogad i Lockarp stn 1997-10-27
627,8 Lockarp (L/Lrp) 36 stn 1898-10-05, hlp 1959, hp 1962, †1967-05-28
631,3 Arrie (A/Ari) 34 stn 1898-10-05, †G 1967-05-28, †P 1970-05-31,
BI 1971-03-22
634,6 Jordholmen (Jh) 37 stn 1898-10-05, †1973-02-01; <1910-09-01 Månstorp (Mt/Mtp); IS
634,9 Östra Grevie (G/Ög) 41 stn 1898-10-05, †1973-02-01, I ssp 1973, BI 2008-08-03
640,5 Slågarp (S/Slp) 37 stn 1898-10-05, hlp 1959, hp 1960, †1967-05-28
643,9 Skytts Vemmerlöv > 33 stn 1898-10-05, †1973-02-01; sign W/Svf, Svö; IS
649,7 Trelleborg Ö bro 84 m, i nya linjen
649,6 Trelleborg färjestation > 2 stn 1909-07-07; sign Trf; ansl LLTJ, MTJ, TRJ; <1937-03 Trälleborg ångfärjestation
649,5 Trelleborg C 2 se Lund–Trelleborgs järnväg
651,9 Trelleborg (Trg) 2 stn 1970-08-15, †P 1997-06-09; hamnspår; GS

Malmö–Kontinentens järnväg (MKontJ)
Att en järnväg till klämdes in på det smala utrymmet mellan Lund–Trelleborgs och Malmö–Trelleborgs järnväg berodde på ett svensk-tyskt beslut 1896 om reguljär ångfartygsförbindelse mellan Trelleborg och Sassnitz och anslutande fjärrtrafik. För att hindra att denna drogs via LTJ mobiliserade kommun och enskilda i Malmö ett större kapital (delvis från förstatligandet av Malmö–Billesholms järnväg) och byggde en järnväg med landets dittills högsta hastighetsstandard för både bana och lok. Tidigt statsövertagande var underförstått. Även mycket lokal trafik på Trelleborg övertogs, på godssidan med bl.a. sockerbetor
koncession
1876-03-17 Malmö–Fjärdingslöv, förföll
1897-01-09 Malmö–Trelleborgs nedre
längd 31 km
förvaltningsort Malmö
trafikförändringar
1898-10-05 *allmän trafik
1973-02-01 †lokal persontrafik (nedtrappad 1967-05-28)
1997-06-09 †återstående svensk persontrafik
2001-06-10 †dagtåg Malmö–Berlin med annonserat uppehåll i Trelleborg. Nu endast internationella tåg med av- och påstigning ombord på tågfärjan. Sedan 2004 daglig trafik endast sommartid och inställt under lågsäsong
samband Ingick från början i Malmö järnvägar
trafik Trafikerades 1969–1971 av Deutsche Reichsbahns motorvagnståg ”Berlinaren”
omläggning
a) 1909-07-07 öppnades Trelleborg Å i samband med tågfärjetrafikens start
b) 1915-12-01 anslöts banan till Södra stambanan något nordligare i Malmö. Som ersättning för Östervärn anlades Lundavägen hp
c) 1924-06-01 öppnades en direkt ingångslinje Lundavägen–Malmö gbg. Därigenom skapades en spårtriangel
d) 1970-08-14 ny, östligare ingångslinje till Trelleborg. I samband därmed fick även lokaltågen Trelleborg F som sydlig slutstation
förstatligad 1909-01-01
elektrifiering 1933-12-04
dubbelspår
1955-06-10 Malmö C–Lundavägen, 2 km. Dubbelspårsdrift genom utnyttjande av f.d. Malmö–Simrishamns järnvägars parallella spår. Temporärt enkelspår 1997-01-07–2000-01-29 i samband med Öresundsbrobygget
1973-06-07 Lundavägen–Lönngatan, 3 km. Temporärt enkelspår 1997-01-07–11-16 i samband med Öresundsbrobygget
1997-11-17 Lönngatan–Fosieby, 3 km
1999-03-29 Lundavägen–Malmö gbg, 1 km
1999-04-28 Fosieby–Lockarp, 2 km
linjeblockering automatisk
1920 Malmö C–Lundavägen
1931 Lundavägen–Fosieby
1971-02-01 Skytts Vemmerlöv–Trelleborg
fjärrblockering
1973-06-18 (Lundavägen)–(Fosieby, tidvis)–(Trelleborg); Malmö
1981-03-23 [Fosieby stn, helt]; Malmö
1981-05-25 Lundavägen stn; Malmö, lokal fjärrstyrning
1997-10-25 (Lundavägen)–Lockarp; Malmö, lokal fjärrstyrning, Fosieby stn överförd från fjb
ATC
1983-06-06 (Lundavägen)–(Trelleborg, delvis)
1988-01-18 Lundavägen stn
1998-11-25 Malmö gbg
nollpunkt Malmö, ~1915 omkilometrerat till Stockholm C via Malmö C
anmärkning Fr.o.m. 2000-07-22 normalt högerspårskörning på dubbelspåret Malmö C–Fosieby
litteratur
Yngve Holmgren, ”Malmö–Kontinentens Järnväg”, Det gamla Trelleborg 1967
Anders Olsson, ”Malmö–Kontinentens Järnväg”, ÖSJ-bladet 4/1998 & 1/1999

 

 

 

 

 

 

Källor och referenser
  Järnvägsdata 2009 
25) Jannesson, Åke, m-fl-, SJK Arkeologfolder, SJK Resetjänst Viggbyholm
33) Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920
86) Tåg, 1999 nr 1
Övrig information
100)Ingår numera i Lundeavägen-
105)Dubbelspårsdrift 7-6-1973
115)Dubbelspårsdrift 7-6-1974
155)Kvar som trst
195)Kvar som trst till 22-3-1971
340)From 14-8-1970 km 651,7

TOP
FÖREGÅENDE
NÄSTA

Upprättad: 2004-12-05   Benny Nilsson  /   Författare: Kjell Byström, Östersund
Kompletterad/Uppdaterad 2018-01-11 Rolf Sten