| 
 
  
 
Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där den här  bandelen ligger! 
         Sign= Platsens signatur. 
          Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.  
            Namnet i rosa färg= Tidigare stavning. 
  Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat  uppifrån. h= höger, v= vänster. 
  Km= Avstånd mellan platserna. 
          Höjd= över havet. 
          Från= Tagen i drift.  
  Notering= 
  A avförd som trafikplats 
  abo automatisk blockpost 
  avx arbetsväxel 
  bgd bangård 
  BI borttagen infrastruktur 
  blp blockpost 
  fp förgreningspunkt 
  G godstrafik 
  grp grusgrop 
  hlp håll- och lastplats 
  hp hållplats 
  hpr rälsbusshållplats 
  hp hållplats med sidospår 
  hst hållställe 
  I infrastrukturell 
  kb kombinerad bro 
  lmk längdmätnings-konnektion 
  lp lastplats 
          mtmp militär-mötesplats 
  P persontrafik 
  rbg rörlig bro 
  sipl signalplats 
  stn station 
  sto stopplats 
  T trafikal 
  ts teknisk station 
  U upphört 
  vt vattentag 
  väg väg med stopplikt 
  * (åter) öppnad 
  † nedlagd 
        I nutidskoder: 
          Första bokstaven 
  F fullständig trafik 
  G godstrafik 
  I ingen 
  P persontrafik 
  Andra bokstaven 
  H hållplats 
  L linjeplats 
  S station 
  Ö övrig status 
 | 
| Sign |  
	Driftplatsens namn |  
	Sida |  
	Km | 
Höjd |  
	Från |  
	
	
	Notering |  
	  
  |  
  |  
  |  
  |  
  |  
  |  
  |  
	 | Hm | 
(Hässleholm) | 
v   | 
		
		0,000   | 
		
		53   | 
		1860-12-01 
		  |   | 
 | 
	Fj/Fin | 
Finja | 
v   | 
4,900   | 
	
	49   | 
	1875-03-17   | 
	
	stn 1875-03-17, † P 1968-05-12, † 1970-09-01; IS | 
 | Ty | 
Tyringe | 
v   | 
11,800   | 
	
	78   | 
	1875-03-17   | 
	
	stn, † 1975-06-01, *P 1992-01-07; småbana 				Tyringe torv; PS | 
 |   | 
spk | 
  | 
17,000   | 
	  | 
  | 
	 spk, BI; korsning torvbana med fast postställe | 
 | Vt/Vto | 
Västra Torup | 
h   | 
17,800   | 
	
	102   | 
1925   | 
	stn, † G 1970-09-01, † 1971-05-23; småbana Västra Torups torv; IS | 
 | Vt | 
Väst-Torup | 
  | 
17,800   | 
	
	102   | 
ca 1887 | 
  | 
 | Vt | 
Vestra Torup | 
  | 
17,800   | 
	
	102   | 
ca 1887 | 
stn,  | 
 |   | 
Västra Torups grusgrop | 
  | 
	19,000 |   | 
	  | 
	grp, BI | 
 | Pt | 
Perstorp | 
h   | 
24,900   | 
	
	94   | 
	1875-03-17   | 
	
	stn; småbanor Perstorp–Liahuset, Perstorp–				Köpingsmyr; FS | 
 | Lia | 
Lillaryd | 
  | 
	27,000   | 
	  | 
	   | 
lp med T infogad i Perstorp stn 
1973-05-18; IL | 
 | 
	Hy/Hyl | 
Hyllstofta | 
h   | 
31,800   | 
	
	62   | 
	1875-03-17   | 
	
	stn, † P 1971-05-23, † 1972-12-01; IS | 
 | Sdby | 
Söndraby | 
  | 
37,700   | 
	  | 
1946-06-01   | 
hp, † 1967-05-27 | 
 | Kl | 
Klippan | 
h   | 
41,800   | 
35   | 
1875-03-17 | 
	stn 1875-03-17, † G 1990-01-08, *G 2004-10-18 
    (godstrafikalt benämnd Helsingborg-Klippan 2004); ansl 				KEJ, EKJ; småbana Klippans bruk; FS | 
 | Kv/Kvi | 
Kvidinge | 
v   | 
46,900   | 
	
	31   | 
1875-03-17   | 
	stn, † P 1972-05-28, † 1988-01-01; 
    fd Qvidinge; IS | 
  | 
Qvidinge | 
  | 
46,900   | 
	
	31   | 
1875-03-17   | 
	stn | 
  | 
Quidinge | 
  | 
46,900   | 
	
	31   | 
1875-03-17   | 
	stn | 
 | Kr/Käb | 
Kärreberga | 
h   | 
50,700   | 
	
	22   | 
ca 1893   | 
	stn, † G 1964-05-31, † 1967-05-27; ansl SSJ; IS | 
 | Åp | 
(Åstorp) | 
h   | 
53,100   | 
	
	35   | 
1875-03-17 | 
	stn, †G 2009-01-01; ansl Godsstråket genom 				Skåne, SHJ; PS | 
 
 
 
  | 
     Helsingborg–Hässleholms järnväg/ar (HHJ) 
	Mer om HHJ finner du 
	HÄR 
      Redan 1859 var en järnväg på tal ungefär i HHJ:s kommande sträckning, men konkurrenten i söder Landskrona & Helsingborgs järnvägar vann. 
	 
	Planen återupptogs ett årtionde senare för att skaffa Helsingborg en genare förbindelse med stambanan, vidga stadens handelsområde och inte minst etablera kontakt med de nyupptäckta stenkolsfälten kring Bjuv, som väckte stora förhoppningar och som Landskronaintressena konkurrerade om. Statsstöd förvägrades och Helsingborgs stad blev den största ägaren. 
	 
	Liksom andra banor som byggts under det tidiga 1870-talets högkonjunktur och dyrtid fick denna stora svårigheter när lågkonjunkturen slog till. Det blev så småningom bättre och HHJ engagerade sig i andra järnvägar. 
	 
	Transittrafiken var viktig, inte minst efter tillkomsten av ångfärjan till Helsingör, och de många genomfartsresenärerna till utlandet bidrog till att HHJ länge hade tre vagnsklasser. Stenkols- och sockerbetstrafiken var viktiga under många decennier, men SJ som ägare kunde nå Billesholm på annat sätt så bibanan dit lades ner. 
       
	Koncession  
	1872-09-27. Bjuv–Billesholm för Vallåkra stenkolsbolag, till HHJ 1874-07-10. 
       
	Längd Totalt 79 km. 
       
	Förvaltningsort Helsingborg. 
       
	Trafikförändringar 
      1874-09 *Ramlösa–Klippan, 32 km, och Bjuv–Billesholm, 5 km, provisorisk 
	 
	 
	Godstrafik 
      1875-03-17 *Ramlösa–Hässleholm, 74 km, och Bjuv–Billesholm, 5 km, allmän 
	trafik. 
      1939-03-10 †Bjuv–Billesholm, 5 km, persontrafik. 
      1947 †samma sträcka de facto (formellt 1940-08). 
      1970-05-31 †Ramlösa–Åstorp, 21 km, lokal persontrafik. 
      1971-05-23 †Åstorp–Hässleholm, 53 km, lokal persontrafik. 
      1987-05-31 †Ramlösa–Åstorp, fjärrpersontrafik. 
       
	Samband 
      a) 1897-06-01 köpte HHJ Klippan–Röstånga järnväg och fullbordade genom ett nytt dotterbolag banan Röstånga–Eslöv 1898-11-28. De båda dotterbolagen slogs 1921-01-01 samman till Klippan–Eslövs järnvägsAB. 
      b) 1927-05-15–1934-07-31 ombesörjde HHJ reguljär persontrafik på industribanan Bjuv–Hyllinge och trafikerade även i övrigt spåret. 
      c) 1928-01-01–1940-06-30 ombesörjde HHJ trafiken på Ängelholm–Klippans järnväg (se denna). 
      d) 1934–1935 sökte HHJ samgående med L&HJ, men det avböjdes på grund av eldriftsplaner där
      trafik HHJ trafikerade även L&HJ-sträckan Helsingborg C–Ramlösa, 4 km. 
       
	Förstatligad 
	1938-07-01. Statligt bolag som innehöll HHJ, L&HJ, Landskrona–Lund–Trelleborgs järnvägar och från 1939-07-01 Skåne–Smålands järnväg. Till SJ 1940-07-01. 
       
	Elektrifiering 1943-11-01 Helsingborg C–[Hässleholm], 77 km. 
       
	Fjärrblockering 
      1972-10-30 (Helsingborg gbg)–(Åstorp)–(Klippan); Malmö. 
      1972-12-11 Klippan–(Perstorp); Malmö. 
      1973-06-18 Perstorp–(Hässleholm); Malmö. 
      1979-01-15 Helsingborg C stn; Helsingborgs godsstn, lokal fjärrstyrning. 
       
	ATC 
      1981-03-23 (Hässleholm)–(Åstorp). 
      1982-12-15 (Åstorp)–(Bjuv)–(Helsingborg gbg). 
      1984-06-28 Hässleholm stn. 
       
	Upprivning Findus–Billesholm, Bjuv–Findus (delvis omlagt). 
       
	Nollpunkt  
	Helsingborg C. För Helsingborg–Hässleholm ändrat till Hässleholm av SJ, som omklassade Bjuv–Billesholm till bispår. 
         | 
   | Källor och referenser | 
  | Järnvägsdata 2009, Svenska Järnvägsklubben, 
	SJK. | 
  | Alf Åberg, Konsul P Osson, 1953 | 
  | Tåg 9/1991 (temanummer om Helsingborg) | 
  | Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920 | 
      |