Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där
den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur,
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel, Namnet i rosa färg= Tidigare stavning,
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån, h=
höger, v= vänster,
Km= Avstånd mellan platserna,
Höjd= över havet,
Från= Tagen i drift,
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hållställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter)öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
ö övrig status
|
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Nh |
Nättraby Hamn |
|
0,000 |
2 |
1897-11-01 |
stn, †1939-12-01; fd Nettraby hamn; hamnspår |
|
Nättrabyhamn |
|
|
2 |
|
|
|
Nettraby hamn |
|
|
2 |
|
|
|
sidospår |
|
0,000 |
|
1897 |
ssp; Nättraby
mekaniska verkstad |
|
sidospår |
|
1,0000 |
|
1910 |
ssp; Nättraby andelsstärkelseförening |
|
port |
|
1,100 |
|
|
under MBlJ |
|
(Nettraby) |
|
|
|
|
Se bandel
565. MBlJ |
Nbn |
Nättraby N |
|
+0,200 |
8
|
1897-11-01 |
stn, †1939-12-01 |
|
Kettilstorp |
|
2,000 |
18 |
1897-11-01 |
hp, † ~1915 |
|
Notarne |
|
3,500 |
|
1897-11-01 |
hp, †~1905 |
|
Kumlehallar |
|
4,600 |
26 |
~1905 |
hp, †1939-12-01 |
Bj |
Björkeryd |
|
6,700 |
30
|
1897-11-01 |
stn, †1939-12-01 |
|
Hörryda |
|
8,000 |
|
1927-09-01 |
sto, U |
Bp |
Bråstorp |
|
10,500 |
34
|
1897-11-01 |
hlp, †1939-12-01; fd Brostorp |
|
Berg |
|
11,800 |
35
|
1897-11-01 |
hlp, †1939-12-01; fd Bärg |
|
Bärg |
|
11,800 |
35 |
|
|
|
Tving |
|
13,700 |
42
|
1897-11-01 |
stn, †1939-12-01 |
|
Måstad |
|
14,600 |
44 |
~1897 |
hp, †1939-12-01 |
|
sidospår |
|
17,000 |
|
1917 |
ssp BI; Alnaryds bruk |
Ad |
Alnaryd |
|
17,500 |
44
|
1897-11-01 |
stn, T hlp 1934-01-01, †1939-12-01 |
|
Stora Mo |
|
19,000 |
|
1926-07-24 |
sto, U 1939-12-01 |
Bm |
Blåningsmåla |
|
22,800 |
75
|
1905-06-25 |
stn, T hlp 1934-01-01, †1939-12-01 |
Sv |
Svarthövden |
|
26,000 |
109
|
1905-06-25 |
stn T hlp 1934-01-01, †1939-12-01 |
|
Svarthövdaryd |
|
28,000 |
|
1926-07-01 |
ssp, BI; ev även sto |
Er |
Eringsboda |
|
30,500 |
117
|
1905-06-25 |
stn, †1939-12-01 |
|
|
|
34,000 |
|
1926-12-14 |
ssp, BI; ev även sto |
|
Skärsjöhult |
|
35,200 |
122 |
1924 |
hp, †1939-12-01 |
Yx |
Yxnanäs |
|
38,200 |
125
|
1910-10-29 |
stn, T hlp 1934-01-01, †1939-12-01 |
Bå |
Binnarebo |
|
40,700 |
131 |
1910-10-29 |
hlp, †1939-12-01 |
Rv, Rm |
Rävemåla |
|
45,400 |
161
|
1910-10-29 |
stn, T hlp 1934-01-01, †1939-12-01 |
|
Skräddaremåla |
|
47,000 |
|
1927-12-09 |
sto, U |
Äb |
Älmeboda |
|
49,100 |
174
|
1910-10-29 |
stn, †1939-12-01 |
Nättraby–Alnaryd–Eringsboda järnväg (NAEJ)
Nättraby–Alnaryd–Älmeboda järnväg (NAÄJ)
Befolkningen och näringslivet utmed Nättrabyåns södra del hade sina handelsförbindelser inriktade mot Karlskrona, och den staden bidrog förutom de berörda landskommunerna med kapital till den bana som i etapper byggdes norrut – till en början under problem på grund av en oskicklig entreprenör.
Anläggningen av sträckorna Alnaryd–Eringsboda och Eringsboda–Älmeboda startades respektive fullbordades av särskilda bolag med kapital som till stor del uppbådades lokalt.
Personbefordran gick långsamt och godset inskränkte sig till lantbruks- och skogsprodukter eftersom inga större industrier utvecklades vid banan, så denna fann det snart omöjligt att tävla med vägtrafiken när denna blev mer allmän. Dock gav grustransporterna på banans restdel vinst några år under andra världskriget
Koncession
1892-02-26 Nättraby–Alnaryd, inkl. hamnspår till Nättraby kyrka
1895-10-04 anslutning till Mellersta Blekinge järnväg i Nättraby
1896-08-14 Alnaryd–Eringsboda
1904-05-27 Eringsboda–Älmeboda
Längd 49 km
Spårvidd 600 mm
Ägare
1941-12-22 Nättrabydalens Trafik AB, rekonstruktion av bolaget främst för den ersättande vägtrafiken. Det övertog den kvarvarande järnvägen 1942-01-01
Förvaltningsort Nättrabyhamn
Trafikförändringar
1895-05-25 *Nättrabyhamn–Alnaryd, 17 km, med bispår till Nättraby N, provisorisk trafik
1897-11-01 *samma sträcka, allmän trafik
1905-06-25 *Alnaryd–Eringsboda, 14 km, allmän trafik
1910-10-20 *Eringsboda–Älmeboda, 18 km, allmän trafik
1939-12-01 †Berg–Älmeboda, 37 km, all trafik och Nättrabyhamn–Berg, 12 km, persontrafik (trafiken successivt nedtrappad från 1934-05-15)
1946-01-01 †Nättrabyhamn–Berg, resterande grustransporter
Upprivning Berg–Älmeboda 1939–1940, Nättrabyhamn–Berg 1946
Anmärkning Samförvaltning med Blekinge kustbanor söktes förgäves 1930 och 1935
|
|
Källor och referenser |
Svenska Järnvägsklubben,
SJK, Järnvägsdata 2009. |
K. Elmér, Nättrabydalens Trafik AB och dess föregångare, 1948
Lennart Welander, Nättraby–Alnaryd–Älmeboda järnväg, 1980
Örjan Svane, Nättrabyhamns station omkring 1930, 1992 |
Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920 |
|