Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån. h= höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hållställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter) öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status
|
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Snu |
Stenungsund |
v |
47,700 |
4 |
1907-08-23 |
stn; hamnspår; FS |
|
Fosfatbolaget |
|
48,500 |
3 |
1970 |
ssp, I infogad i Stenungsund stn 1970-06-03 |
|
Ångkraftverket |
|
48,900 |
3 |
1957 |
ssp, I infogad i Stenungsund stn 1970-06-03 |
|
MoDo, Esso, Berol |
|
49,100 |
3 |
~1960 |
ssp, I infogad i Stenungsund stn 1970-06-03 |
|
Oljelagret |
|
49,700 |
3 |
1960 |
ssp, I infogad i Stenungsund stn 1970-06-03 |
Öml |
Ödsmål |
v |
51,400 |
8 |
1909-04-01 |
hp, stn 1933, †G 1964-05-31, I hp 1970, †1984-06-04 |
Hng |
Hällungen |
h |
55,100 |
38 |
1939-09-04 |
hp,
†1984-06-04 |
|
Skår |
|
55,700 |
|
1907 |
tunnel 242 m |
|
Amdalen |
|
56,200 |
|
1907 |
tunnel 220 m |
|
Lahagen |
|
56,600 |
|
1907 |
tunnel 78 m |
|
Bua |
|
57,100 |
|
1907 |
tunnel 238 m |
Svg |
Svenshögen |
h |
59,500 |
44 |
1907-06-01 |
stn, †G 1964-05-31; PS |
|
Skafteröd |
|
65,800 |
|
| bro 90 m |
Srd |
Skafteröd |
h |
66,100 |
31 |
1907-08-23 |
hp, †1970-05-31 |
Lj |
Ljungskile |
v |
69,000 |
6 |
1907-08-23 |
stn, †G 1975-06-01; PS |
|
Ljungskile |
|
69,400 | |
1907 |
tunnel 106 m |
Högö |
Höggeröd |
|
72,000 |
19 |
1942-06-15 |
hpr, †1961-05-28 |
Väyr |
Vägeryr |
|
73,600 |
26 |
1942-12-07 |
hpr, †1961-05-28 |
Röd |
Resteröd |
v |
74,500 |
19 |
1907-08-23 |
hp , †1968-05-12 |
Stvn |
Stensvaden |
|
75,100 |
14 |
1942-09-01 |
hpr, †b1940t |
Ghd |
Grohed |
v |
78,900 |
35 |
1907-08-23 |
stn, T hp 1964, I hp 1966, †1968-05-12 |
|
Hässleröd |
|
81,200 | |
1907 |
tunnel 34 m |
Höp, Hörp |
Höjentorp |
|
83,800 |
24 |
1907-08-23 |
(säsong) hp, †1934-09-01, hpr 1942-06-15, †1948-06-01 |
|
Skeppsviken |
|
84,400 | |
1907 |
tunnel 448 m |
|
Vadbacken S |
|
86,400 | |
1907 |
tunnel 41 m |
|
Vadbacken N |
|
86,600 | |
1907 |
tunnel 33 m |
|
Bäveåns vattentag |
|
86,600 |
|
1907 |
vattentag vt, Bäveån |
Ötul |
Östertull |
|
86,800 |
13 |
1930-05-15 |
hp, †1931-05-15, hpr 1942-06-15, †1961-05-28 |
|
Uddevalla S |
|
87,000 |
12 |
1907-08-23 |
stn, †1907-11; provisorisk slutstn |
Uö |
Uddevalla Ö |
|
87,100 |
|
1992 |
87,1 Uddevalla Ö (Uö) 11 hp 1992-06-0; PH |
Ttf |
Tändsticksfabriken |
|
87,400 |
13 |
1921 |
ssp 1921, lp 1925-08-01, †1941-10-01, BI 1951 |
|
Kålgårdsberget
S |
|
87,600 | |
1907 |
tunnel 167 m |
Uv |
Uddevalla C |
v |
88,500 |
6 |
1940-07-01 |
stn; ansl Älvsborgsbanan; hamnspår; FS |
|
Uddevalla
SJ |
|
|
|
1908-05-01 |
stn |
Uv |
Uddevalla |
|
88,500 |
|
1907-08-23 |
stn |
Uv/Uvh |
(Uddevalla hamn) |
|
+1,500 |
|
1940 |
stn, I del av Uddevalla C |
Statsbanan Göteborg–Skee–Strömstad
Läs
MER!
Statsbanan infogade 1907-01-01
Strömstad–Skee
järnväg
Norska stortinget föreslog en mellanriksbana till Uddevalla redan i slutet av 1860-talet, men sedan involverades norska intressen i Dalslands järnväg och det var den vägen som tågtrafiken söderut från Osloområdet kom att ta. Med
Västkustbanan förstatligad 1896 stärktes dock svenska statens intresse för en fortsättning norrut – DJ och Bergslagernas järnväg var ju privata – och det beslöts om en statsbana till Skee i hopp om att norrmännen skulle besluta om en sammanknytning över Svinesund. Bl.a. de senares skepsis mot unionen lär ha bromsat detta. Efter unionsupplösningen har det uppstått flera planer på förlängning in i Norge, men det har ansetts att den svåra terrängen lägger hinder i vägen för den upprustning av hela banan som skulle behövas för genomgående trafik
Längd Göteborg–Skee 173 km
Trafikförändringar
1903-12-16 *Uddevalla–Skee, 85 km, allmän trafik
1907-06-01 *Göteborg-Tingstad–Ljungskile, 64 km, provisorisk trafik
1907-06-09 *Uddevalla–Uddevalla S, 1 km, provisorisk godstrafik och Uddevalla S–Ljungskile, 19 km, provisorisk trafik
1907-08-23 *Göteborg-Tingstad–Uddevalla, 84 km, allmän trafik
1909-03-01 *Olskroken–Göteborg-Tingstad,
2 km, allmän trafik
Trafik Från 1960 framfördes inga reguljära godståg till Strömstad
Trafikuppehåll
1968-08-08–09-09 Göteborg C–Göteborg Tingstad, all trafik sedan Marieholmsbron blivit påseglad
1972-10-10–12-19 samma sträcka, ny broskada
Omläggning
a) 1948 togs ett direkt ingångsspår Gamlestaden fp–Sävenäs rbg (västra änden) i bruk
b) 1975-06-27 ny sträckning förbi Uddevalla med Sörvikstunneln
Elektrifiering
1939-05-05 [Olskroken]–Uddevalla SJ, 87 km
1950-06-10 [Uddevalla]–Strömstad, 92 km
Linjeblockering
1915 Olskroken–Göteborg-Tingstad, manuell (automatisk 1940-06-15)
1941–1977-06-05 Göteborg-Tingstad–Lillhagen, automatisk
Fjärrblockering
1941 Göteborg-Tingstad fp; Olskroken, lokal fjärrstyrning
1948 Gamlestaden fp; Olskroken, lokal fjärrstyrning
1957 Smedberg stn; Munkedal, lokal fjärrstyrning
1983-05-08 Olskroken stn; Göteborg, lokal fjärrstyrning
ATC
1987-08-20 (Göteborg-Kville stn, delvis)
1987-10-12 (Uddevalla, delvis)–[Göteborg-Kville]
Nollpunkt Göteborg C, på senare tid dock ändrad närmast Olskroken
Anmärkning 1988-07-01–2002-03-31 var banan länsjärnväg
Litteratur
”Teknisk-ekonomisk beskrivning över anläggningen av statsbanan Göteborg–Skee”, Spår 2009
Sven-Eric Svensson (red.), Bohusbanan 75 år, 1982
Karl-Axel Wikström, Norra Bohusbanan 80 år 1903–1983, 1983
Banan benämns från 1990 även officiellt Bohusbanan
Bohusbanan
Bohusbanan är sedan 1990 namnet på statsbanan Göteborg–Skee–Strömstad
Längd 180 km (huvudlinjen)
Trafikförändringar
†1994-01-01 Smedberg–Strömstad, 71 km, godstrafik. Inga reguljära godståg har körts sedan 1960, bara godstransport med person- eller extratåg.
1996-06-17–11-30 utfördes emellertid provtrafik till Strömstad gbg med lastbilstransporttåg från Trelleborg.
Trafikuppehåll
1994-09-05–12-02 Göteborg-Tingstad–Stenungsund, godstrafik på grund av banupprustning
1995-04-14–05-23 Göteborg C–Stenungsund, all trafik på grund av rälsbyte
2006-12-20–2007-02-23 Uddevalla–Strömstad, all trafik på grund av ras strax söder om Munkeda
2009-09-20 Skee–Strömstad, all trafik på grund av ombyggnad
Fjärrblockering
1996-06-10 (Uddevalla stn, tidvis); Göteborg
2008-12-14 [Göteborg Kville]–(Stenungsund); Göteborg
ATC 1989-06-10 Olskroken stn
Nollpunkt Göteborg C via Olskroken
Anmärkning 1988-07-01–2002-03-31 var banan länsjärnväg
Trafikplatsdata för Göteborg C–Olskroken redovisas under Västra stambanan, för Olskroken–Göteborg-Kville
se ovan!
|
Källor och referenser | |
Jannesson, Åke, m.fl., SJK Arkeologfolder, SJK Resetjänst Viggbyholm | |
Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920 | |
|