Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån. h= höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hållställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter) öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status
|
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
G |
(Göteborg C) |
|
|
|
1856-12-02 |
|
Or |
(Olskroken) |
|
0,000 |
2 |
1877-12-11 |
se Västra stambanan |
|
lmk |
| | | |
455,1 lmk km 455,078 = 2,761, godstågsspåret |
|
Skäran |
| | | |
bro 250 m för godståg över BJ, vid triangelspår till gbg
Göteborg-Sävenäs (km 454,000) |
|
lmk |
| | | |
lmk km 454,683 = 2,774, persontågsspåret |
|
Säveån |
| | | |
(”Hammaren”) bro 310 m, vid grenspår till Norge/Vänerbanan |
Gml |
Gamlestaden |
|
2,800 |
6 |
1948
|
fp, I infogad i Olskroken stn 1958 |
|
Marieholmsbron |
|
3,300 |
8 | |
svängbro 1909, totalt 906 m; Göta älv |
Gtd |
Göteborg -Tingstad |
|
4,200 |
6 |
1907-08-23 |
stn, *G 1914, †P 1978-05-28, †1978-10-01;
fd Göteborg Tingstad; småbana Göteborg - Tingstad – Backa |
|
Göteborg Tingstad |
|
|
|
|
|
Gkv |
Göteborg-Kville |
|
4,200 |
6 |
1987-05-31 |
stn; småbana Backa industrispår; hamnspår; under Göteborg C ställverk; GS |
Gf |
Göteborgs
frihamn |
|
+1,500
| |
1922-08-31 |
bgd; vid bispår från Göteborg - Kville stn;
hamnspår; GÖ |
|
lmk |
|
4,600 | | |
äldre km 0, km 4,560 = 0,000 |
Hamnbanan;
Göteborg - Tingstad-Sannegårdens järnväg benämns, från 1999
tillsammans
med Göteborgs norra hamn- och industrispår, Hamnbanan |
|
Kvillebangården |
|
0,000 |
|
1987-05-31 |
bgd, infogad i Göteborg-Kville stn
|
|
Hjalmar Brantingsgatan |
|
1,900 |
|
|
bro 136 m |
|
Kvillebäckskanalen |
|
2,200 |
|
1914 |
rörlig bro , fast bro >1935 |
|
sidospår |
|
|
|
~1952 |
ssp (Lundbyhamnen), I infogat i Göteborg-Kville stn |
|
sidospår |
|
|
|
|
ssp (Götaverken), I infogat i Göteborg-Kville stn |
Sgn |
Göteborg-Sannegården |
|
3,600
| |
1914-03-01 |
> lp, I infogat i Göteborg-Kville stn 1987-05-31; småbana Göteborgs norra hamn- och industri- spår; hamnspår
sidospår ssp (Christian Olsson), I inlett till Göteborg-Sannegården stn |
|
tunnel |
|
4,800 |
|
1934 |
Pölsebo tunnel 99 m
|
|
|
|
|
|
|
|
Gkf |
Göteborg-KF |
|
5,200 |
3 |
~1960 |
ssp, I infogad i Göteborg-Tingstad stn 1966 |
|
Krokängsparken |
|
5,400 |
|
|
bro 112 m |
|
sidospår |
|
|
|
|
ssp, BI; KF och Eriksbergs snickeri |
|
sidospår |
|
|
|
|
ssp, BI; Sandbolaget |
|
sidospår |
|
|
|
|
ssp, kvarnen Tre Lejon; I inlett till Pölsebo stn |
Pöb |
Pölsebo |
|
5,800 |
|
1934 |
lp, † 1986-06-01; tillhör Göteborg C ställverk; IS |
|
Skarvikshamnen |
|
+1,000 |
|
|
ssp; hamnspår, oljehamn; I infogad i Pölsebo stn |
|
Hökebangården |
|
7,000 |
|
|
bgd, I inledd till Pölsebo stn |
|
|
|
7,500 |
|
1955 |
Rya tunnel 68 m; utsprängd till skärning |
Gsh |
Göteborg-Skandiahamnen |
|
8,100 |
|
1960t |
bgd; hamnspår, containerhamn; GS |
Gbäh |
Göteborg-Älvsborgshamnen |
|
|
|
1955 |
bgd; I ingår i Göteborg-Skandiahamnen stn; hamnspår; GÖ |
Gsha |
Göteborg-Arendal |
|
10,000 |
|
|
I ingår i Göteborg-Skandiahamnen stn; hamnspår; GÖ |
Gvo |
Göteborg-Volvo |
|
|
|
1961 |
bgd, stn 1986-10-01; vid sidolinje; tillhör Göteborg C ställverk; <1961 Torslandaverken (Tlv); GÖ |
|
Forts.
Statsbanan Göteborg – Skee – Strömstad |
|
Lhn |
Lillhagen |
|
7,800 |
4 |
1907-08-23 |
lp, hlp 1912, stn ~1920, †G 1970-11-01,
I hp 1977-06-03, †1984-06-03 |
Hök |
Hökälla |
|
8,900 |
5 |
1929 |
lp, hlp 1933, hp 1954, †1956 |
Tuv |
Tuve |
|
10,200 |
7 |
1913-04-01 |
hp, †1959-05-31 |
Sve |
Säve |
|
14,800 |
13
|
1907-08-23
| stn , †G 1970-11-01, †1978-05-28; IS |
Sve |
Säfve |
|
| | |
|
|
|
|
19,600 |
10 |
1907
|
Nordre älv svängbro 188 m , halvfast bro 1995 |
|
Nordre älvs vattentag |
|
20,000 | |
1907 |
vattentag vt; Nordre älv |
Yb |
Ytterby |
|
21,500 |
16 |
1907-08-23 |
stn, †G 1989-10-01; 1933-07-01–1953-10-01 Kungälvs Ytterby; PS |
Yb |
Kungälvs Ytterby |
| | | |
|
|
Kastellgården |
| | |
1917 |
grp , BI <1949 |
Sry |
Skårby |
|
26,700 |
11 |
1907-08-23 |
hp, hlp 1922-10-01, stn 1927, hp 1963, †1975-06-01 |
Kde |
Kode |
|
32,400 |
28 |
1907-08-23 |
hp, hlp 1915-10-01, stn 1923, †G 1971-10-01,
†1984-06-04, stn 1996-06-10; PS |
Jl |
Jörlanda |
|
37,100 |
18 |
1907-08-23 |
stn, †G 1964-05-31, †1984-06-04, BI 1995-04-02 |
Vln |
Vallen |
|
40,900 |
10 |
1907-08-23 |
hp, hlp ~1910 |
Sth |
Stora Höga |
|
41,000 |
11 |
1920-09-15 |
hlp, stn 1936, †G 1970-05-31, †1984-06-04,
stn 2001-06-17; flyttad |
Sth |
Stora Höga |
|
41,100 | |
2008-11-23 |
hp; PS |
Snu |
(Stenungsund) |
|
47,700 |
4 | 1907-08-23 |
stn; hamnspår; FS |
Hamnbanan
Göteborg-Tingstad–Sannegårdens järnväg benämns från 1999 tillsammans med Göteborgs norra hamn- och industrispår, Hamnbanan.
Hamnbanan har en mycket omfattande godstrafik. Framför allt har containertransporterna från diverse terminaler expanderat på senare tid vilket bland annat föranlett elektrifiering och ny anslutning i öster.
Förstatligad 1999-01-01 Göteborg Kville–Göteborg Skandiahamnen, 8 km, från Göteborgs stad.
Förlängningen till Göteborg-Volvo, 3 km, ägs av Volvo
Elektrifiering 2004-07-19
ATC 2005-01-16 [Göteborg Kville stn, helt]–(Göteborg Skandiahamnen, delvis)
Nollpunkt Göteborg Kville
Anmärkning 1999-01-01–2002-03-31 tillhörde banan stomnätet
Statsbanan Göteborg–Skee–Strömstad
Läs
MER!
Statsbanan infogade 1907-01-01
Strömstad–Skee
järnväg
Norska stortinget föreslog en mellanriksbana till Uddevalla redan i slutet av 1860-talet, men sedan involverades norska intressen i Dalslands järnväg och det var den vägen som tågtrafiken söderut från Osloområdet kom att ta. Med
Västkustbanan förstatligad 1896 stärktes dock svenska statens intresse för en fortsättning norrut – DJ och Bergslagernas järnväg var ju privata – och det beslöts om en statsbana till Skee i hopp om att norrmännen skulle besluta om en sammanknytning över Svinesund. Bl.a. de senares skepsis mot unionen lär ha bromsat detta. Efter unionsupplösningen har det uppstått flera planer på förlängning in i Norge, men det har ansetts att den svåra terrängen lägger hinder i vägen för den upprustning av hela banan som skulle behövas för genomgående trafik
Längd Göteborg–Skee 173 km
Trafikförändringar
1903-12-16 *Uddevalla–Skee, 85 km, allmän trafik
1907-06-01 *Göteborg-Tingstad–Ljungskile, 64 km, provisorisk trafik
1907-06-09 *Uddevalla–Uddevalla S, 1 km, provisorisk godstrafik och Uddevalla S–Ljungskile, 19 km, provisorisk trafik
1907-08-23 *Göteborg-Tingstad–Uddevalla, 84 km, allmän trafik
1909-03-01 *Olskroken–Göteborg-Tingstad,
2 km, allmän trafik
Trafik Från 1960 framfördes inga reguljära godståg till Strömstad
Trafikuppehåll
1968-08-08–09-09 Göteborg C–Göteborg Tingstad, all trafik sedan Marieholmsbron blivit påseglad
1972-10-10–12-19 samma sträcka, ny broskada
Omläggning
a) 1948 togs ett direkt ingångsspår Gamlestaden fp–Sävenäs rbg (västra änden) i bruk
b) 1975-06-27 ny sträckning förbi Uddevalla med Sörvikstunneln
Elektrifiering
1939-05-05 [Olskroken]–Uddevalla SJ, 87 km
1950-06-10 [Uddevalla]–Strömstad, 92 km
Linjeblockering
1915 Olskroken–Göteborg-Tingstad, manuell (automatisk 1940-06-15)
1941–1977-06-05 Göteborg-Tingstad–Lillhagen, automatisk
Fjärrblockering
1941 Göteborg-Tingstad fp; Olskroken, lokal fjärrstyrning
1948 Gamlestaden fp; Olskroken, lokal fjärrstyrning
1957 Smedberg stn; Munkedal, lokal fjärrstyrning
1983-05-08 Olskroken stn; Göteborg, lokal fjärrstyrning
ATC
1987-08-20 (Göteborg-Kville stn, delvis)
1987-10-12 (Uddevalla, delvis)–[Göteborg-Kville]
Nollpunkt Göteborg C, på senare tid dock ändrad närmast Olskroken
Anmärkning 1988-07-01–2002-03-31 var banan länsjärnväg
Litteratur
”Teknisk-ekonomisk beskrivning över anläggningen av statsbanan Göteborg–Skee”, Spår 2009
Sven-Eric Svensson (red.), Bohusbanan 75 år, 1982
Karl-Axel Wikström, Norra Bohusbanan 80 år 1903–1983, 1983
Banan benämns från 1990 även officiellt Bohusbanan
Bohusbanan
Bohusbanan är sedan 1990 namnet på statsbanan Göteborg–Skee–Strömstad
Längd 180 km (huvudlinjen)
Trafikförändringar
†1994-01-01 Smedberg–Strömstad, 71 km, godstrafik. Inga reguljära godståg har körts sedan 1960, bara godstransport med person- eller extratåg.
1996-06-17–11-30 utfördes emellertid provtrafik till Strömstad gbg med lastbilstransporttåg från Trelleborg.
Trafikuppehåll
1994-09-05–12-02 Göteborg-Tingstad–Stenungsund, godstrafik på grund av banupprustning
1995-04-14–05-23 Göteborg C–Stenungsund, all trafik på grund av rälsbyte
2006-12-20–2007-02-23 Uddevalla–Strömstad, all trafik på grund av ras strax söder om Munkeda
2009-09-20 Skee–Strömstad, all trafik på grund av ombyggnad
Fjärrblockering
1996-06-10 (Uddevalla stn, tidvis); Göteborg
2008-12-14 [Göteborg Kville]–(Stenungsund); Göteborg
ATC 1989-06-10 Olskroken stn
Nollpunkt Göteborg C via Olskroken
Anmärkning 1988-07-01–2002-03-31 var banan länsjärnväg
Trafikplatsdata för Göteborg C–Olskroken redovisas under Västra stambanan, för Olskroken–Göteborg-Kville
se ovan!
|
Upprättad: 2004-12-05 Benny Nilsson /
Kjell Byström
Uppdaterad 2020-03-28 Rolf Sten |