Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån. h= höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hållställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter) öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status
|
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Rnb |
(Roslags Näsby) |
|
11,036 |
12 |
1934 |
stn,
† G 1969t; PH |
Rns/Rnb |
((Roslagsnäsby) |
v |
11,036 |
12
|
1920-06-01 |
stn |
|
(Näsby) |
|
11,036 |
12 |
1885-12-21 |
hlp, stn 1900 |
|
Grindtorp |
|
12,000 |
|
|
12,0 Grindtorp hp 1960, †1968-06-01 |
|
Täby centrum |
|
12,5 |
|
|
12,5 Täby centrum (Täc) 10 hp 1968-06-01; PH |
|
Tibble |
|
12,5 |
|
|
|
|
Galoppfältet |
|
13,024 |
|
|
13,1 Galoppfältet (Gpf) 15 hp 1913-05-01, I stn 1993; <1960-08-15 Åkerby; PS |
|
Åkerby |
|
13,024 |
|
|
|
|
Viggbyholm |
|
14,224 |
13 |
|
14,3 Viggbyholm (Vb/Vbm) 13 hp 1903-08-20, stn 1907, †G 1960t; PS |
|
Hägernäs |
|
15,625 |
|
| 15,6 Hägernäs (Hg/Hgä) 10 hp 1929, I stn 1993; PS |
|
Rydbo |
|
19,944 |
36 |
|
20,1 Rydbo (Rb/Rdb) 36 stn 1901-09-10, †G 1966-05-01; PS |
|
Täljö |
|
23,142 |
|
|
23,1 Täljö (Tö/Täl) 27 hp 1928; PH |
|
|
|
| |
|
24,3 stoppställe sto 1950t; skolelever |
|
Åkers Runö |
|
25,48 |
|
|
25,5 Åkers Runö (Ru/Åru) 11 hlp 1901-09-10, stn ~1918, hlp 1961, T hp 1960t, I hp 1971,
hps 1982-02-20, I stn 1985-11-25; <1947-06-09 Runö; PS |
|
Runö |
|
25,48 |
11 |
|
|
|
|
|
|
| |
26,7 Åkers kanal svängbro 24 m 1901, låst 1966 |
|
Åkersberga |
|
27,11 |
4 |
| 27,2 Åkersberga (Å/Åkb) 4 stn 1901-09-10, †G 1960t; fd Åkers Berga; PS |
|
Åkers Berga |
|
27,1 |
|
|
|
|
Tunagård |
|
|
|
| 28,6 Tunagård (Tg/Tug) 4 hp 1919-07-01; fd Tuna gård; PH |
|
Tuna gård |
|
28,54 |
|
|
|
|
Åkers Grusgrop |
|
28,54 |
|
|
|
|
Österskär |
|
29,408 |
3 |
|
29,4 Österskär (Ök/Ösk) 3 stn 1906-01-16, †G 1960t; PS |
Södra Roslags Kustbana (SRK)
Den 8 oktober 1897 fick Aktiebolaget Södra Roslags Kustbana (SRK) koncession på en smalspårig (891mm) järnväg mellan Roslagsnäsby och Åkersberga.
Kostnaden beräknades till strax över 250 000 kronor.
Österåkers kommun satsade vad man trodde skulle vara en fjärdedel av byggkostnaden men beloppet räckte enbart till en tolftedel eftersom banbygget drabbades av många fördyrande och försenande ras.
Stockholm–Rimbo järnväg gick in med pengar och räddade bolaget.
Bakom förlängningen till Österskär låg ett fastighetsbolag.
Koncession
1897-10-08 Näsby–Åkersberga.
1907-06-04 Åkersberga–Österskär.
Längd 18 km.
Spårvidd 891 mm.
Förvaltningsort Stockholm.
Trafikförändringar
1901-09-10 *Näsby–Åkersberga, 16 km, allmän trafik. Trafiktillståndet (av 1901-06-06) återkallat efter några dagar sedan Täljöbanken åter sjunkit.
1906-01-16 *Åkersberga–Österskär, 2 km, allmän trafik.
Samband
Förlängningen till Österskär byggdes ursprungligen av AB Åkersberga–Trälhavet men övertogs 1906-10 av Södra Roslags kustbana.
Trafik Trafikerades av SRJ.
Trafikuppehåll 1901-06-06–09-09 efter ovan nämnda ras.
Nollpunkt Stockholm Ö.
Banan uppgick 1909-07-01 i SRJ.
Mer om Södra Roslags kustbana finner du
HÄR! |
|
Källor och referenser |
Järnvägsdata 2009, Svenska Järnvägsklubben, SJK |
Jannesson, Åke, m.fl., SJK Arkeologfolder, SJK Resetjänst Viggbyholm |
Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920 |
|