Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där
den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur,
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel, Namnet i rosa färg= Tidigare stavning,
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån, h=
höger, v= vänster,
Km= Avstånd mellan platserna,
Höjd= över havet,
Från= Tagen i drift,
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgrenings-punkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hålställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter)öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
ö övrig status |
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Ob |
(Ockelbo) |
v |
38,300 |
78 |
1876-11-01 |
stn, † G
1989-10-01;asl DONJ; PS |
Guv |
Gruvan |
h |
34,300 |
78 |
1920t |
hp 1920t, † 1989-05-28 |
Kf/Kfn |
Kolforsen |
v |
28,300 |
75 |
1884-10-15 |
stn, T hlp 1933-08-01, I hlp, I stn ~1948,
I hlp 1959, T hlp, I stn 1961, † G, † 2000-06-13; IS |
Rå |
Råhällan |
v |
22,100 |
76 |
1884-10-15 |
stn, T hlp 1934-06-01, I hlp, T hp 1955, I hp 1960, † 1990-05-27 |
Os/Osl |
Oslättfors |
|
16,700 |
66 |
1884-10-15 |
stn, T hlp 1933-08-01, T hp 1967-05-28, † 1994-06-12; IS |
Br/Bså |
Brännsågen |
|
12,700 |
62 |
1884-10-15 |
lp, hlp ~1902, T hp 1940-01-01, † ~1954 |
Tbn |
Testeboån |
|
8,500 |
|
1934-05-15 |
hp, † <1937 |
Å/Ågb |
Åbyggeby |
h |
7,400 |
30 |
1884-10-15 |
stn, T hlp 1953-08-01, I hlp, hp ~1960,
† 1962-05-27 |
Fb |
Forsby |
v |
5,600 |
18 |
1884-10-15 |
hlp, T hp 1940-01-01, I hp, † 1946 |
Fsm/Fmy |
Forsmyren |
|
5,100 |
16 |
1920t |
hp, † 1946 |
Sb/Smo |
Strömsbro |
v |
3,700 |
15
|
1884-10-15
|
stn, T hlp 1930t, I hlp ~1955, I infogad i Gävle C stn ~1962, †1963-05-26 |
|
|
|
3,400 |
|
|
lmk km 117,700 = 3,370 |
Smo |
Strömsbro
|
|
117,600 |
15 |
2000-06-13 |
ts; utbruten ur Gävle C stn |
|
övergångsväxlar |
|
117,600 |
|
1995-03-11 |
Sundsvalls/Ockelbolinjerna, inom Gävle C stn |
Gägbg |
Gävle godsbangärd |
|
116,300 |
|
1960-05-29 |
Växel till: Gävle godsbangård, stn (rbg), *G 1961-10-30, bgd 1962-09-01, stn 2000- 06-13; sign Gä gbg, Gäb; rbg/gbg räknad till Gävle C; triangelspår; ny gbg vid grenlinje; under Gävle C ställverk; I utbruten ur Gävle C stn, under Gävle C ställverk; T godstrafikalt namn Gävle; GS |
|
Stigslund |
|
3,000 |
|
1890t |
hp, † |
|
Avaström |
|
2,000 |
|
1884 |
lp, † ~1910 |
|
Sätra grusgrop |
|
1,500 | |
|
grp, BI; även hp kort tid på 1890-talet |
|
port |
|
1,300 |
|
1923 |
under GDJ (Bergslagsbanan) |
Gc |
(Gävle C) |
v |
0,000
| 4 |
1877-11-15 |
stn; ej godstrafik; hamnspår; ansl
GDJ, GOJ, OKB; PS |
Gävle–Ockelbo järnväg (GOJ)
Läs mer om GOJ
HÄR!
En bana Gävle–Ockelbo bromsades inledningsvis av Gävle–Dala järnväg som såg en konkurrent, och därmed av Gävle stad, men attityden svängde tydligen eftersom Gävle både kommunalt och enskilt bidrog starkt till startkapitalet vid sidan av bruksägare, landsting, kommuner, Uppsala–Gävle järnväg och ett ovanligt stort antal småägare.
UGJ:s intresse betingades inte minst av den genväg mellan Stockholm och Norrland som skapades, medan det lokala trafikunderlaget däremot var svagt. Till stor del tack vare ett gynnsamt avtal med UGJ var lönsamheten god, och vinsterna fortsatte tills Ostkustbanan stod färdig.
När sedan OKB förstatligades visade SJ inget intresse för GOJ, men bland annat en stark regional mobilisering fick regeringen att inta en annan ståndpunkt
Koncession 1882-11-17
Längd 38 km
Förvaltningsort Till 1933 Gävle (UGJ), sedan Bollnäs (SJ)
Trafikförändringar 1884-10-15 *allmän trafik
Samband Ingick 1927–1933 tillsammans med OKB och UGJ i Trafikförbundet Uppsala–Norrland
Trafik Ombesörjdes till 1933-08-01 av UGJ (tågen utgick då från Gävle S), därefter av SJ
Omläggning Större kurvrätningar 1949 och 1974
Förstatligad 1933-08-01 arrenderad av SJ, till SJ efter ansökan 1938-07-01
Elektrifiering 1942-06-10
Fjärrblockering
1967-05-28 (Gävle)–(Ockelbo); Gävle
1972-02-17 Ockelbo stn; Gävle
ATC 1983-01-24 Gävle C
Anmärkning
SJ sade upp trafikeringsavtalet 1936-01-01 och GOJ var en tid nedläggningshotad, men banan uppvärderades 1946 som tvärlänk i Norrlandstrafiken, alltmer från 1968
Litteratur
Erik Sundström, ”Ockelbobanan – en pigg 101-åring”, Spår 1986
Kjell Hertzman, ”Gävle–Ockelbo järnväg”, Strömsbro runt 1/2001
För tiden från 1990 se Norra stambanan (även för trafikplatser) |
|
Källor och referenser |
Svenska Järnvägsklubben, SJK Järnvägsdata 2009 |
Lundberg, John, Sveriges och Norges Jernvägar och Stationer, Wahlström & Widstrand Stockholm 1979 |
Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920 |
|