Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där den här
bandelen ligger!
Sign=
Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån.
h= höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hålställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter) öppnad
† nedlagd
I
nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status |
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km
|
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Lhd |
Linghed |
h |
0,000 |
152 |
1888-03 |
stn 1896-10-16, *P
1897-11-01, †1956-10-01; hamnspår |
Vh |
Vintjärn |
|
11,100 |
323 |
|
T hlp b1940t, † 1956-10-01; fd
Vintjern nedre; småbana Åg |
|
Vintjern |
|
11,100 |
323 |
1910 |
|
|
Vintjern, nedre |
|
11,100 |
323 |
~1887 |
*P 1897-11-01, |
|
Vintjern, öfre |
|
11,800 |
|
1876-10-05 |
stn, † 1906, BI ~1910 |
Rn |
Rysjön |
v |
17,500 |
374 |
1887 |
stn. *P 1897-11-01, T hlp b1940t, †
1956-10-01 |
|
Hästtjärn |
|
21,600 |
| |
grp, vt, BI |
Lbjn |
Lilla
Björnmossen |
v |
22,300 |
308 |
1876-10-05 |
stn 1877-06-25, *P 1897-11-01, T
hlp b1940t,
† 1959-01-01; fd Björnmossen |
|
Björnmossen |
| |
| |
|
|
Falkåsen |
|
23,800 |
|
1902 |
ssp, BI |
Sbjn |
Stora
Björnmossen |
|
28,300 |
310 |
1897 |
hp 1897-11-01, † 1959-09-01; ssp
1902–obekant |
Svbn |
Svartbäcken |
h |
31,100 |
257 |
1884 |
stn 1884-09-11, *P 1897-11-01, T
hlp b1940t, † 1959-09-01 |
Svbn |
Svartbäcken nedre |
|
35,200 |
215 |
2000-06-04 |
stn; museitrafik; PL |
Tåsgr |
Tallås grusgropsväxel |
|
36,100 |
|
1888 |
grp; fd Tallås grusgrop;
museitrafik; sign Tåsgr; IL |
Tås |
Tallås |
h |
36,600 |
202 |
1880-10-11 |
stn, *P 1897-11-01, T hlp 1940t, hp 1955,
†b1959-09-01; museitrafik; PS |
Itr |
Itranite |
|
37,000 |
|
1887 |
grp, ssp 1887, I omlagt till Tallås
stn 1936; hamnspår; BI ~1955 |
Fia |
Finkelboda |
|
38,300 |
|
|
hp; museitrafik; PH |
Pte |
Pallanite |
|
37,700 |
|
1897 |
ssp, hamnspår; BI ~1955 |
Pte |
Pallanite |
|
38,000 |
|
1974 |
stn, museitrafik; PS |
Åbo |
Åbo
lp |
|
39,700 |
|
1892 |
ssp 1892, BI s1890t |
Åbo |
Åbo |
|
40,000 |
|
| hp, I stn, museitrafik; PS |
Jås |
Jädraås |
h |
41,100 |
200 |
1881-10-10 |
stn, *P 1897-11-01, † P 1959-09-01,† G
1970-10-03; museitrafik; PS |
|
Jedraås |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dala–Ockelbo–Norrsundets järnväg
(DONJ)
Mer om DONJ finns att läsa
här!
(öppnas i nytt fönster)
DONJ är en anakronistisk
beteckning när det gäller banans första tio eller tjugo år.
Det var först efter Kopparberg & Hofors sågverksaktiebolags (sedermera
Kopparfors) köp av Ockelboverken 1887 som tanken uppstod på en järnväg
ut till kusten, och allmän trafik på hela sträckan inleddes först 1897.
Myndigheterna anammade namnet långsamt: ASJ kallade någon tid därefter
hela sträckan Dala–Ockelbo järnväg, medan Väg och Vatten inte använde
beteckningen DONJ förrän under första världskriget.
Formellt bestod järnvägen 1897 av sex separat koncessionerade avsnitt:
Linghed–Vintjärns järnväg (LWJ), Vintjärn–Lilla Björnmossens järnväg (WBJ),
Lilla Björnmossen–Tallås järnväg (BTJ), Tallås–Jädraås järnväg (TJJ),
Jädraås–Ockelbo järnväg (JOJ) och Ockelbo–Norrsundets järnväg (ONJ).
1899-12-30 sammanslogs de fem förstnämnda till Dala–Ockelbo järnväg; det
var nog då som rullande materielen började märkas ”DONJ”.
Förändringar av produktionsställen och produktionsinriktning påverkade
trafikuppgifter och trafikströmmar. Först gällde det järnets förädling,
i successiva steg österut från järngruva i Vintjärn till stambana i
Ockelbo. Med växande inriktning på skogsprodukter fraktades först timmer
till flottleden vid Linghed i väster, varefter strömmen vände sedan
ägarbolaget anlagt först såg och sedan massafabriker i Norrsundet.
Koncession
1874-07-17 Vintjärn–Lilla Björnmossen.
1876-07-21 Lilla Björnmossen–Tallås.
1880-02-20 Tallås–Jädraås.
1892-09-30 Ockelbo–Norrsundet.
1896-08-20 Jädraås–Ockelbo (i efterhand) och Linghed–Vintjärn.
Längd Totalt 87 km
Spårvidd
891 mm, Hamrångefjärden–Norrsundet, 5 km, > 1435 mm 1971-07. 1890–1968
treskensspår Ockelbo–Vij bruk, 1 km.
Ägare Ockelboverken till 1887, Kopparfors & Hofors sågverks AB
1887–1937, därefter Kopparfors AB.
Förvaltningsort Lilla Björnmossen till 1884, sedan Jädraås.
Trafikförändringar
1876-10-05 * Vintjärn–Lilla Björnmossen, 11 km, enskild godstrafik.
1877-06-25 * samma sträcka, allmän godstrafik.
1880-10-11 * Lilla Björnmossen–Tallås, 15 km, enskild godstrafik.
1881-10-10 * Tallås–Jädraås, 4 km, enskild godstrafik.
1884-09-11 * Lilla Björnmossen–Jädraås, 19 km, allmän godstrafik (TT).
1888-03 * Linghed–Vintjärn, 11 km, enskild
godstrafik.
1889-12-20 * Jädraås–Vij bruk, 17 km, enskild godstrafik.
1890-07-20 * Vij bruk–Ockelbo, 1 km, enskild godstrafik.
1895-09-09 * Ockelbo–Norrsundet, 27 km, enskild godstrafik.
1895-10-17 * samma sträcka, allmän godstrafik.
1895-11-01 * samma sträcka, provisorisk persontrafik.
1896-10-16 * Jädraås–Ockelbo och Linghed–Vintjärn, allmän godstrafik.
1897-08 * Linghed–Ockelbo, 49 km,
provisorisk persontrafik.
1897-10-17 * Ockelbo–Norrsundet, allmän godstrafik.
1897-11-01 * Linghed–Norrsundet, 86 km, allmän trafik.
1926-11-01 * Åbydal–Hamrångefjärden, 1 km, allmän trafik.
1931-01-01 † samma sträcka, persontrafik.
1948-11-01 † Jädraås–Norrsundet, 45 km, persontrafik.
1956-10-01 † Linghed–Lilla Björnmossen, 22 km, persontrafik och allmän
godstrafik.
1959-09-01 † Lilla Björnmossen–Jädraås, 19 km, persontrafik och allmän
godstrafik.
1968-07-13 † Linghed–Jädrarås, 41 km, enskild godstrafik.
1970-10-03 † Jädraås–Åbydal, 39 km, godstrafik.
Trafik
a) Helårstrafik fr.o.m. vintern 1889/1990. DONJ hade 1899–1914 rätt att
vid svårt väder inställa allmänna trafiken december–februari.
b) Mot smalspårstidens slut förekom i praktiken endast godstrafik för
ägaren, mest skogsråvara till Norrsundet. Formellt var även sträckan
Jädraås–Åbydal öppen för allmän godstrafik.
c) SJ trafikerade Hamrångefjärden–Åbydal på den breddade banan från
1971-08-02.
Upprivning
Linghed–Svartbäcken nedre 1968, Jädraås–Hamrångefjärden 1972.
Nollpunkt
Linghed för smalspåret (de äldsta bandelarnas längdmätning är dock
okänd), Norrsundet för normalspåret.
Anmärkning
a) Vid Vintjärn anslöt en 21 km bana
Åg–Hinsen. Tåg från denna trafikerade DONJ-linjen
Rysjön–Vintjärn, 6 km, för transport av träkol till Ågs masugn.
b) Vid Nyåbron anslöt ett 11 km bispår till flottleden vid Höstfäbodarna
Nyåbron–Höstfäbodarna
Timmerbana, tillhörig Kopparfors AB och trafikerad av
Dala–Ockelbo–Norrsundets järnväg, klar till Fagersjön 1916–17 och förlängd
till Höstfäbodama 1919, spårvidd 891 mm. Banan anslöt till DONJ vid Nyåbron
mellan Brattfors och Vij bruks stationer (4 km väster om Ockelbo), passerade
över Norra stambanan vid Hammarsjön hlp (5 km söder om Ockelbo) och slutade
vid Höstfäbodarna intill sjön Fjärden. Längd 11 km. Banan trafikerades till
1952 och var riven i september 1955.
/Rolf Sten, Från inlandet till kusten, 1988 .
c) 1907–1940 gick arbetartåg Åbydal–Norrsundet, 6 km.
d) Så tidigt som 1961 infördes kommunikationsradio.
e) 1964 övervägde DONJ att häva koncessionen och övergå till
industrispårsdrift. Det bedömdes dock att vinsterna var små.
f) Ockelbo stn benämndes inofficiellt Ockelbo Dala för att undvika
förväxling med SJ-stationen.
Litteratur
Dala–Ockelbo–Norrsundets Järnväg 1876–1926, 1926.
Bengt Sandhammar, Dala–Ockelbo–Norrsundets Järnväg, 1971.
Rolf Sten, Från inlandet till kusten, 1988.
– Under 100 år, 1996.
Jan-Olov Svensson, DONJ. en beskrivning av den rullande materielen,
1992.
Kvarvarande smalspårsdel ingår i museibanan Jädraås–Tallås järnväg..
|
|