Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån. h= höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hålställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter) öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status
|
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Avky |
(Avesta Krylbo) |
|
160,685 |
80 |
1988-05-29 |
stn; ansl stambanan Krylbo - Mjölby, Krylbo -
Norbergs Järnväg, KNJ, Södra Dalarnas Järnväg, SDJ; FS |
Avc |
Avesta C |
|
160,700 |
80 |
1986-06-01 |
stn; ; ansl stambanan Krylbo - Mjölby, Krylbo -
Norbergs Järnväg, KNJ, Södra Dalarnas Järnväg, SDJ; FS |
Ky |
Krylbo |
h |
160,700 |
80 |
1873-12-01 |
stn |
|
Dalälven |
|
161,600 | | |
bro 191 m |
Ju |
Jularbo |
h |
164,898
| 75
|
1876-10-01 |
stn, hlp 1966, lp 1967-05-28, I stn 1971-11-29, † 1985-01-01; ansl JMJ; IS |
Dka |
Dicka |
h |
168,600
| 82
| 1928 |
hp, † 1967-05-28 |
Fs |
Fors |
h |
171,232
| 73
|
1875-10-01 |
stn, † P 1970-06-01, *P 1995-01-09; FS |
Mrs |
Morshyttan |
v |
178,918
| 98
|
1875-10-01 |
stn, † P 1970-06-01, † 1977-06-01; ansl NMJ; IS |
Tys |
Tyskbo |
h |
182,100
| 107
|
1931-05-15 |
hp, † 1970-06-01 |
Hlr |
Horndals bruk |
|
183,785 |
124 |
1995-01-09 |
hp; PH |
Hl |
Horndal |
v |
184,746
| 131
|
1875-09-06 |
stn, † P 1970-06-01; ansl NsHJ; GS |
By |
Byvalla |
|
189,703 |
135 |
1875-10-06 |
stn, I ssp 1965-05-30, I ts 1971-10-12; ansl BLJ; IS |
|
Lönnmora grusgrop |
|
192,500 |
149 |
<1916 |
grp, † ~1918; IS |
Dgn |
Dalgränsen |
h |
194,263
| 139
| 1921 |
stn, T hp 1966, † 1970-06-01 |
Bgå |
Baggå |
|
194,263 |
139 |
1897 |
hp, stn ~1918, T hlp 1957,
|
Bgh |
Bagghyttan |
h |
197,600
| 111
| 1944 |
hp, † 1967-05-28 |
|
Sveden |
|
197,800 |
111 |
1879 |
ssp, BI 1883 |
Bdgn |
Bodåsgruvan |
v |
199,100
| 101
| 1951 |
hp, † 1970-06-01 |
Hä |
Hästbo |
|
201,800 |
89 |
1875-11-06 |
stn , † P 1970-06-01; IS |
Åsh |
Åsmundhyttan |
v |
205,200
| 92
| 1929 |
hp, † 1970-06-01 |
Tså |
Torsåker |
h |
209,410
| 70
|
1875-09-06 |
stn, † P 1970-06-01, † 1971-05-23; hamnspår |
|
Thorsåker |
| |
| |
|
Tså |
Torsåker |
|
209,600 |
70 |
2003-08-18 |
stn, *P ; PS |
Ätb |
Ältebo |
|
212,300 |
85 |
1944 |
hp, † 1970-06-01 |
Ttp |
Toretorp |
|
215,400 |
70 |
1877 |
ssp, lp 1889, BI 1984-11-19, † 1985-06-02; småbana Gästrike Hammarby. |
|
|
|
216,500 |
|
1875 |
port 12 m, under GDJ, BI 1995-06-18 |
Sv |
(Storvik) |
v |
218,514
|
72 |
1875-09-06 |
stn, † G 1989-10-01; ansl
Gävle - Dala Järnväg, GDJ. ; PS |
Ur historiskt perspektiv tillhör den här bandelen Norra stambanan. Läs mer
HÄR |
|
Källor och referenser |
Svenska Järnvägsklubben, SJK
Järnvägsdata 2009 |
Jannesson, Åke, m.fl., SJK Arkeologfolder, SJK Resetjänst Viggbyholm |
Lundberg, John, Sveriges och Norges Jernvägar och Stationer, Wahlström & Widstrand Stockholm 1979 |
Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920 |
Statens Järnvägar 1856-1906, 1906 |
|