Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där
den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur,
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel,
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning,
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån, h=
höger, v= vänster,
Km= Avstånd mellan platserna,
Höjd= över havet,
Från= Tagen i drift,
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgrenings-punkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hållställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter)öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
ö övrig status
|
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km
|
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Cst |
(Stockholm
C) |
h |
0,000 |
3
|
1871-07-17
| stn, † G ~
1922; ansl SWB, Norra stambanan (Ostkustbanan) Hamnspår; PS |
Lcst |
Stockholm C
lokalstation |
|
|
|
|
bgd |
Nst |
Stockholm N |
|
0,700 |
3 |
1871 |
stn, †P och infogad i
Stockholm C stn 1871- 07-17, †1924-11-24; |
St |
Stockholm |
|
0,700 |
3 |
1866-09-20 |
stn |
Nbt |
Norra Bantorget |
|
1,100 |
2 |
1888-05-29 |
bgd, hst 1994-06-12; I
inom Stockholm C stn, serviceanläggning för resandetåg; IH Stockholm V stn
1876, † 1878; provisorisk godsstation för SWB |
|
Norra Bantorget |
|
1,200 |
|
1973-05-21 |
port 218 m,
pendeltågsspåren; dsp |
Sbb |
Sabbatsberg |
|
1,200 |
2 |
1924-11-24 |
BI 1933; ersatt av
automatisk linjeblockering; ansl SWB; < Stockholm N |
|
Stockholm N |
|
1,200 |
2 |
1866-09-22 |
blp 1909 |
|
Stockholm Bonnierhuset |
|
1,500 |
|
|
|
Ke |
Karlberg |
|
2,100 |
9 |
1885 |
ej vagnslast; ansl
statsbanan Karlberg–Värtan, SWB; triangelspår; tillhör Stockholm C
ställverk; PS |
Ce, Ke |
Carlberg |
|
2,100 |
9 |
1855 |
stn; |
|
Karlberg |
|
2,200 |
10 |
1909 |
blp, BI 1933; ersatt
av automatisk linjeblockering |
|
bro |
|
2,700 |
|
|
10 m över statsbanan
Karlberg–Värtan |
Tmn |
Tomteboda nedre |
|
2,900 |
10 |
1917 |
fp utbruten till
Tomteboda övre fp ~1917, † P 1929-05-15 |
Tm |
Tomteboda |
|
2,900 |
10 |
1876 |
fp 1876, +hp+fp 1878,
hlp+fp, stn 1890-11-01,
|
Tmö |
Tomteboda övre |
|
2,900 |
13 |
1917-11-01 |
fp, linjedelningen
Västerås/Uppsala, utbruten ur Tomteboda stn), I infogad i Stockholm C stn |
Gå |
Gångbron |
|
3,000 |
11 |
1979-06-11 |
hp, hst 1994-06-12;
enbart för järnvägspersonal och i vissa spår, fanns inofficiellt tidigare;
IH |
Tm |
Tomteboda |
|
3,100 |
11 |
1970 |
stn; ansl statsbanan
Karlberg–Värtan, SWB; ej persontrafik; tillhör Stockholm C ställverk; GS |
|
port |
|
3,700 |
|
|
under SWB |
|
Norra
begravningsplatsen |
|
3,900 |
11 |
1887 |
ssp, BI ~1920; fd
Begrafningsstation (gamla linjen) |
|
Solnavägen |
|
4,000 |
|
|
bro 84 m, flera spår |
So |
Solna blockpost |
|
4,500 |
10 |
1917 |
blp, BI 1935; ersatt
av automatisk linjeblockering; <1919 Solna |
|
Solna anslutning |
|
4,700 |
|
~1965 |
tunnel 219 m;
ansluter till Solna V tunnel |
|
Solna V |
|
4,800
|
|
1965 |
tunnel 440 m, till
Hagalund lokstation |
|
Solna Ö |
|
4,800 |
|
1911-10-01 |
tunnel 421 m; vid
linjeomläggning; dsp |
|
Solna nya |
|
4,800 |
|
1990 |
tunnel 535 m; vid
fyrspårsbygget; dsp |
|
Solna tunnel |
|
5,100 |
|
1990 |
tunnel 29 m ;
överdäckad skärning, ansluter direkt till Solna nya; dsp |
So |
Solna |
|
5,200 |
5 |
1955-06-01 |
stn; PS |
Hgl |
Hagalund |
h |
5,200 |
5 |
1866-09-20 |
hlp 1903-05-01,
†1911-10-01; gamla linjen |
Ghu |
Gula
huset |
|
6,300 |
6 |
1989-05-29 |
hst 1994-06-12; enbart
för järnvägspersonal och i vissa spår; IH |
Hgl |
Hagalund |
|
6,300 |
6 |
1955-06-01 |
hp |
Hglö |
Hagalunds övre |
v |
6,500 |
6 |
1919-10-01 |
hp, †1966-05-22 |
Udl |
Ulriksdal |
v |
7,100 |
10 |
1920-09-15 |
stn, †G ~1960; tillhör
Stockholm C ställverk; PS |
|
Järva |
|
7,100 |
10 |
| |
Jä |
Järfva |
|
7,100 |
10 |
| |
Jä |
Jerfva |
|
7,100 |
10 |
1866-09-22 |
stn |
Udln |
Norra Ulriksdal |
|
7,700 |
12 |
1937-05-22 |
abo, A 1959-05-31;
enbart körriktning norrut |
|
Ulriksdal |
|
8,100 |
|
1991-11-24 |
tunnel 204 m;
godstågsförbindelse norrifrån till Hagalund |
Söp |
Sörentorp |
h |
8,900 |
18 |
1944.06-05 |
hp, † 1951-06-15 |
Sör |
Sörentorp |
|
9,700 |
26 |
1995-05-07 |
avx, BI 1995-11-18 |
Kym |
Kymlinge |
|
10,200 |
31 |
1970-05-26 |
ts, BI 1995-04-09 |
|
Kummelby grusgrop |
|
10,400 |
33 |
1910-03-15 |
grp, BI |
Kli,kKym |
Kymlinge |
|
10,400 |
33 |
1937-05-22 |
abo A 1959-05-31 |
Hel |
Helenelund |
vh |
10,900 |
36 |
1922-12-22 |
hp; PH |
|
Kummelby grusgrop |
|
11,100 |
36 |
1866 |
grp, BI 1916 |
Kmy |
Kummelby |
|
12,000 |
29 |
1993-09-05 |
avx , ts 1995-02-26; IS |
Tbgs |
Södra Tureberg |
|
12,700 |
21 |
1937-05-22 |
abo, A 1959-05-31;
enbart körriktning söderut |
Sol |
Sollentuna |
|
13,200 |
|
1968-05-12 |
stn 1968-05-12, † G
1991-06-10, I hp 1995-02-04; fd Tureberg; PH |
Tbg |
Tureberg |
|
13,300 |
17 |
1869-06-21 |
hp, stn 1900, T nya
namnet Sollentuna 1968-05-12; fd Thureberg |
Tbg |
Tureberg |
|
13,900 |
16 |
1995-02-04 |
ts, BI 1996-09-08;
restpost ur Sollentuna stn ställverk |
Tbgn |
Norra Tureberg |
|
14,100 |
16 |
1938-05-15 |
abo, A 1959-05-31;
enbart körriktning norrut |
Stan |
Stansen |
|
14,600 |
16 |
1994-12-12 |
avx, BI 1996-09-08 |
Hgv |
Häggvik |
|
14,700 |
16 |
1996-09-08 |
stn; ej godstrafik;
PS |
Hgv |
Häggvik |
vh |
15,300 |
18 |
1932-05-22 |
hp, † 1996-09-08;
uppgått i Häggvik (II) stn |
Syk |
Sykorgen |
|
15,400 |
18 |
1994-12-12 |
avx, BI 1996-09-08 |
Väh |
Väderholmen |
|
15,600 |
15 |
1970-05 |
ts, växlar inlagda
1971-06-07, ssp 1994-09-25, BI 1995-05-28 |
Nrvs |
Södra Norrviken |
|
16,400 |
7 |
1938-05-15 |
abo, A 1959-05-31 |
Nrv, Nvk |
Norrviken |
|
17,100 |
7 |
1907-05-01 |
hlp, stn 1917, I hlp
1938-05-05, T hp 1964, I hp ~1965; PH |
Nsm |
Nattsmygen |
|
18,000 |
6 |
1994-06-07 |
avx, BI 1995-07-02 |
Rbs |
Södra Rotebro |
|
18,200 |
6 |
1938-05-15 |
abo, A 1959-05-31;
enbart körriktning söderut |
R |
Rotebro |
|
19,000 |
7 |
1866-09-20 |
stn, † G 1991-06-10,
*G 1994-01-01; FS |
Nrn |
Norra Rotebro |
|
19,800 |
6 |
1938-05-15 |
abo, A 1959-05-31;
enbart körriktning norrut |
Atas |
Antuna S |
|
21,000 |
13 |
1994-02-05 |
avx, BI 1994-11-27;
restpost ur Antuna stn |
Ata |
Antuna |
|
21,000 |
12 |
1938-05-15 |
abo, † 1959-05-31 |
Ata |
Antuna |
|
21,100 |
13 |
1924-11-24 |
grp, BI 1933 |
Ata |
Antuna |
|
21,100 |
14 |
1970-05 |
ts, växlar inlagda
1971-04; övergångsvis uppdelad i Antuna N och Antuna S avx |
Atan |
Antuna N |
|
21,200 |
14 |
1994-02-05 |
avx, BI 1994-11-27;
restpost ur Antuna stn |
Älv |
Älvsunda |
|
21,700 |
15 |
1992-10-24 |
avx, BI 1993-02-07 |
Vys |
Södra Väsby |
|
23,600 |
4 |
1938-05-15 |
abo, A 1959-05-31;
enbart körriktning söderut |
Upv |
Upplands Väsby |
|
24,400 |
3 |
1939-05-15 |
† G 1996-06-10, *G
2000-06-12, † G 2007-06-17; PS |
|
Väsby |
|
24,400 |
3 |
- |
|
Wy |
Wäsby |
|
24,400 |
3 |
1866-09-20 |
stn |
Vyn |
Norra Väsby |
|
25,200 |
3 |
1938-05-15 |
abo, A 1959-05-31;
enbart körriktning norrut |
Skby |
Skavstaby |
|
26,300 |
16 |
1969 |
I inom Upplands Väsby
stn, ts 1971-05-24 |
Urm |
Urmula |
|
26,400 |
17 |
1994-03-15 |
avx, BI 1996-12-12;
restpost ur Skavstaby (I) stn |
Lvl |
Löwenströmska lasarettet |
h |
27,100 |
15 |
1943-06-07 |
hlp, † 1953; sign
Lvl |
Skby |
Skavstaby |
|
27,700 |
9 |
1994-05-29 |
avx, fp; ansl
Arlandabanan; IS |
Vsn |
Vallstanäs |
|
28,000 |
6 |
1938-05-15 |
abo, A 1959-05-31 |
|
|
|
29,000 |
| |
bro ~100 m över
Arlandabanan; Skavstaby västra spåret |
Vsn |
Vallstanäs |
|
29,100 |
11 |
1970 |
ts, växlar
inlagda 1971-04, I infogad i Rosersberg stn 1996-06-04 |
Rssö |
Södra Rosersberg |
|
30,900 |
22 |
1938-05-15 |
abo, A 1959-05-31;
enbart körriktning söderut |
Rs |
Rosersberg |
|
31,400 |
22 |
1866-09-20 |
stn, † G 1960t; PS |
Rsno |
Norra Rosersberg |
|
32,100 |
24 |
1938-05-15 |
abo, A 1959-05-31;
enbart körriktning norrut |
Åsy |
Åshusby |
h |
32,700 |
27 |
1966 |
grp, BI 1950;
<1921-06-01 Krogsta grusgrop |
Nola |
Norslunda |
|
33,500 |
24 |
1970-05 |
ts; IS |
Bvr |
(Blackvreten) |
|
34,500 |
|
1999-11-25 |
ts ; fjärrstyrd från Stockholm C; IS |
Bra |
Brista |
|
34,600 |
18 |
2005-08-06 |
avx, lp 2006-07-01,
flygbränsleledning till Arlanda; första oljetåg 2006-10-02; GL |
Mrsö |
Södra Märsta |
|
35,900 |
8 |
1938-05-15 |
abo, A 1959-05-31;
enbart körriktning norrut |
Mr |
Märsta |
v |
36,800 |
7 |
1866-09-20 |
stn, † G 1988-07-01,
*G 2003-01; FS |
Källor och referenser |
Svenska Järnvägsklubben, SJK Järnvägsdata 2009 |
Statens Järnvägar 1856-1906, 1906 |
SJ Särtryck nr 646 |
Jannesson, Åke, m-fl-, SJK Arkeologfolder, SJK
Resetjänst Viggbyholm |
Lundberg, John, Sveriges och Norges Jernvägar
och Stationer, Wahlström & Widstrand Stockholm 1979 |
Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920 |
Statens Järnvägar 1856-1906, 1906 |
|