Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där
den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur,
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel, Namnet i rosa färg= Tidigare stavning,
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån, h=
höger, v= vänster,
Km= Avstånd mellan platserna,
Höjd= över havet,
Från= Tagen i drift,
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgrenings-punkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hålställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter)öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
ö övrig status |
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
S/Sg |
(Sveg) |
v |
357,397 |
358
|
1909-02-09 |
stn, † P 1991-06-10, *P
1991-11-15, † P 1992-11-01, *P 1993-06-05, † P 1995-06-11; ansl statsbanan
Sveg–Hede; FS |
|
|
|
|
|
|
356,6 Ljusnan 355 kb 132 m + sipl, I infogad i Sveg stn 1966-05-22 |
Bdl |
Bäckedal |
|
355,455 |
360
|
1908-11-30 |
stn, †1909-02-09; provisorisk slutstation |
|
Stoppställe |
|
355,460 |
355 |
|
stoppställe vid km 355,460 |
Bdl |
Bäckedal |
|
354,900 |
355 |
b1950t |
hpr, † P 1991-06-10, *P 1991-11-15,
† P 1992-11-01; från 1993 säsonghp; PH |
Byhd |
Byheden |
v |
352,775 |
369
|
1941 |
hpr, † 1991-06-10, *P 1991-11-15, † P 1992-11-01; från 1993 säsonghp; PH |
|
Bodarsjöns grp |
|
347,400 |
372 |
1908 |
grp, BI s1950t; fd Lillåns grusgrop |
Bo/Bdö |
Bodarsjön |
v |
344,703 |
369
|
1908-11-30 |
lp, hlp 1909-01-01, I stn 1957,
T hp 1964-01-01, I hlp 1964, † P 1991-06-10,
*P 1991-11-15, † P 1992-11-01; från 1993 säsonghp |
Hövl |
Hundsjövallen |
v |
339,300 |
434 |
1941 |
hpr, † 1966-05-22 |
Hövl |
Hundsjövallen |
|
338,900 |
437 |
1994-06-12 |
ssp, BI 2003-06-23 |
Kp/Ktn |
Kropptjärn |
v |
335,045 |
439
|
1908-11-30 |
lp, hlp 1909-01-01, T hp 1964-01-01,
†P 1991-06-10, *P 1991-11-15, † P 1992-11-01; från 1993 säsonghp |
F/Feö |
Fågelsjö |
h |
323,195 |
408
|
1908-11-30 |
stn, *P 1909-01-01, T hlp 1954-08-01, I hlp 1971, T hp 1971-05-23, I hps ~1971, I stn 1988-06-21,
† P 1991-06-10, *P 1991-11-15, † P 1992-11-01; från 1993 säsonghp; PS |
Sn/Stn |
Sidertjärn |
h |
315,700 |
458
|
1913-10-01 |
ssp, hlp 1915-11-20, T hp 1964-01-01, † 965-05-30, †P 1991-06-10, *P 1991-11-15,
† P 1992-11-01, *P 1995-06-17; säsonghp |
|
|
|
|
|
|
313,4 Bränna gård 456 sto ~1959, †1967-05-28 |
Tdö/Tdä |
Tandsjöborg |
h |
310,389 |
452
|
1921-01-01 |
stn, *P 1909-01-01, T hlp 1957, I hlp 1959,
T hp 1960t, I hp 1974, I hps 1979-06-25, †P 1991-06-10, *P 1991-11-15, †P
1992-11-01, I hp 1994-10-10; från 1993 säsonghp; PH |
Tdö |
Tandsjö |
|
310,389 |
452
|
1908-11-30 |
stn , *P 1909-01-01 |
La/Lhr |
Lillhamra |
v |
303,744 |
426
|
1908-11-30 |
stn, *P 1909-01-01, hlp m1950t, I stn 1959,I hlp 1966, T hp 1972-09-01, † P 1991-06-10,
*P 1991-11-15, † P 1992-11-01, I hp 2003-04-04; från 1993 säsonghp; PH |
W, Vn/Vsö, VöVön |
Vassjön |
|
295,058 |
459 |
1908-11-30 |
lp , hlp 1909-01-01, T hp 1967-01-01,† 1967-05-28, hp 1980-06-06, † P 1991-06-10,
*P 1991-11-15, † P 1992-11-01; från 1993 säsonghp; PH |
|
Knoppens vt |
|
289,5 |
411
| |
vt, vatten i ränna från högre belägen tjärn |
Älo |
Älvho |
v |
286,862 |
395
|
1911-10-01 |
stn, *P 1909-01-01, T hlp 1954, I hlp 1968,T hp 1972-09-01, I stn 1988-06-23, † P 1991-06-10,*P 1991-11-15, †P 1992-11-01; från 1993 säsonghp; PS |
O |
Oreho |
|
286,862 |
395
|
1908-11-30 |
stn, *P 1909-01-01 |
Gk/Gtb |
Gråtbäck |
v |
273,700 |
523
| |
hlp 1908-11-30, † 1966-05-22; även mtmp |
Bid |
Björnidet |
|
270,300 |
524 |
2002-06-20 |
hp (säsong); PH |
E/Emd |
Emådalen |
v |
262,658 |
427
|
1908-11-30 |
stn, *P 1909-01-01, hlp 1932, I stn 1956,
I hlp 1962, T hp, † P 1991-06-10, *P 1991-11-15,
† P 1992-11-01, I hp 2006-10-24, från 1993 säsonghp |
St/Stp,Sstp |
Storstupet |
v |
251.500 |
282
|
1911-10-01 |
hp, † 1922, mtmp, BI 1973 |
|
Emån |
|
250,600 |
|
|
vid Storstupet bro 80 m (praxis med utsiktsstopp på bron under turist-
säsong) |
Th/Thd |
Tallhed |
h |
245,700 |
214 |
1908-11-30 |
stn, *P 1909-01-01, hlp 1929-12-01,
† P 1991-06-10, *P 1991-11-15, †P 1992-11-01,
† 2000-06-13; från 1993 säsonghp; PL |
Hö/Hnö |
Hansjö |
h |
238,200 |
187 |
1908-11-30 |
lp, hlp 1909-01-01, T hp 1960-03-01,
† 1960-05-29 |
Orsp |
Orsa plattfabrik |
|
236,220 |
186 |
~1960 |
lp, † 1978-11-01, BI 2006-06-29 |
Oa/Ors |
Orsa |
h |
234,393 |
167 |
1892-08-01 |
stn, †P 1991-06-10, *P 1991-11-15,
† P 1992-11-01; från 1993 säsonghp; ansl DHdJ; PS |
|
Orsa–Härjeådalens järnväg (OHJ)
Den överlägset största aktieägaren var Orsa kommun (1 250 000 kr, vilket torde vara rekord för landskommuners järnvägssatsningar) vars stora besparingsskog genomdrogs av järnvägen. Genom den kunde framför allt kolveden få värde. För Härjedalens del gällde det mer allmänt att få anslutning till rikets järnvägsnät. Gävle stads stora aktiepost förklaras med dess intressen i Gävle–Dala järnväg som räknade med nya frakter.
När fördyringar stoppade bygget trädde staten in med extra lån – förutom militären agerade den politiska vänstern för byggets fullföljande men ställde krav på en höjd ban- och linjestandard. Även staten hade skog vid banan vars värde skulle öka, och perspektivet att OHJ kunde bli en länk i Inlandsbanan fanns redan.
Trakten var (och är) synnerligen glesbefolkad, och frakt av skogsprodukter var den enda väsentliga inkomstkällan.
Ekonomin förblev svag efter färdigställandet och rullande materielen (utom ett lok och en personvagn) hyrdes så statsövertagandet var ofrånkomligt, men det uppsköts tills kontakt kunde etableras med andra statsbanor
Koncession
1895-10-11 förföll
1900-09-12 förverkligad
Längd
123 km
Förvaltningsort
Orsa
Trafikförändringar
1904-01 * Orsa–Oreho, 52 km, provisorisk godstrafik (TT)
1905-12 * Oreho–km 54, 2 km, provisorisk godstrafik
1907-01 * km 54–Tandsjö, 32 km, provisorisk godstrafik
1907-12 * Tandsjö–Fågelsjö, 13 km, provisorisk godstrafik
1908-09-24 * Fågelsjö–Sveg, 34 km, provisorisk godstrafik
1908-11-30 * Orsa–Bäckedal, 121 km, allmän godstrafik
1909-01-01 * samma sträcka, allmän persontrafik de facto
1909-02-09 *Bäckedal–Sveg, 2 km (övergången av Ljusnan), allmän trafik
Förstatligad
1919-01-01 för att ingå i Inlandsbanan
Nollpunkt
Orsa
Anmärkning
Järnvägsbygget drog ut på tiden på grund av ekonomiska problem och låg nere under 18 månader. Bl.a. var delar av rullande materielen uthyrd till Enköping–Heby–Runhällens järnvägsbyggnad 1904–05. Provisoriska godstrafiken från 1904 gällde först bara träkolssäsongerna och var inställd vintern 1904–05
Litteratur
Sven Gerndt & Bengt Hammar, ”Så var det vid våran bana!”, Tåg 7/1993
Gunnar Sandin, ”Orsa–Härjeådalen – järnväg med startsvårigheter”, Spår 2006
Janne Bäckman, När tåget kom till byn, 2007 |
|
Källor och referenser |
Svenska Järnvägsklubben, SJK Järnvägsdata
2009 |
Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920 |
|