Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där
den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur,
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel,
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning,
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån, h=
höger, v= vänster,
Km= Avstånd mellan platserna,
Höjd= över havet,
Från= Tagen i drift,
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infra-struktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hålställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter)öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status |
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km * |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Krf |
(Kramfors) |
v |
460,5 |
22
|
1893-12-12 |
stn, †P 2001-06-17, †2006-01-08, U 2007-01-01; IS |
Gåk |
Gudmundrå kyrka |
h |
459,1 |
3
|
1927 |
hp,
†1957 |
|
Signal F |
|
458,8 |
|
~1959 |
sipl , BI
2006-04-13; kontroll av skredvarningsanläggning; endast för nordgående tåg |
Fia |
Fiskja |
|
457,8 |
|
1960t |
ssp, namn-
och signatursatt 1977, BI 1985 |
Fia |
Fiskja |
|
457,8 |
5 |
1927 |
hp,
†m1940t |
Fnö |
Frånö |
|
456,6 |
|
2006-12-12 |
avx; IL |
Fö/Fnö |
Frånö |
v |
456,4 |
15
|
1893-12-12 |
stn, hlp 1972, T hp 1978-05-28, I hp 1979-11-08, †1990-05-27
|
|
signalplats |
|
456,0 |
|
~1953 |
sipl, BI ~1956; endast för nordgående tåg; ersatt av annan
kontrollsignalering |
Käf |
Knäfta |
|
454,7 |
11 |
1927 |
hp,
†m1940t |
Söä |
Strömnäs |
v |
454,0 |
21
|
1897-06-01 |
hp, †1968-05-12; <~1918 Strömsnäs |
Lde |
Lunde |
h |
452,6 |
13
|
1927 |
hp,
†1960-05-29 |
Sn/Spk |
Sprängsviken |
h |
450,7 |
3
|
1893-12-12 |
stn, †G 1978-05-28,I hps 1994, †2001-06-17
|
Gus |
Gustavsvik |
h |
446,7 |
9
| |
lp 1919,
hlp 1928, lp 1959, †1989- 01-01, BI 1992; fd Gustafsvik |
Rmk |
Ramvik |
v |
444,7 |
13
|
1893-12-12 |
stn, hlp 1977, T hp 1989-01-01, I hp 1996-05-22, †2001-06-17 |
|
Hälledal |
|
443,8 |
|
|
hpr s1930t, †b1940t |
WA/Vda |
Veda |
h |
440,5 |
12
|
1893-12-12 |
stn, T hlp 1932, T stn 1934-01-01, †P 2001-06-17, U 2006-06-18,
†2009-07-01, BI 2009-08-30 |
Möln |
Mörtsal N |
|
439,7 |
|
2009-08-29 |
avx;
IL |
Ujö |
Utansjö |
v |
438,1 |
46
|
1901-05-01 |
hp,
†1968-05-12 |
|
Oringen 3 |
|
433,9 |
|
|
tunnel 66 m
1902, BI ~1935; utsprängd till skärning |
|
Oringen 2
"gamla" |
|
433,8 |
|
|
tunnel 165 m 1893, BI 1902; Oringen 2 och 3 var
samma tunnel, men på grund av dåligt berg sprängdes hål nära mitten så det
blev två tunnlar |
|
Oringen 2 |
|
433,7 |
|
|
tunnel 50 m
1902, BI ~1935; utsprängd till skärning |
|
Oringen 1 |
|
433,3 |
|
|
tunnel 135 m 1893 |
On |
Oringen |
|
432,7 |
128 |
2004-06-01 |
ssp;
IL |
On |
Oringen |
h |
432,5 |
128
|
1893-12-12 |
stn,
T hlp 1930t, T hp, †1962-05-27, BI 1972-04-26 |
Gom |
Gryttjom |
v |
426,5 |
38
|
1894-06-03 |
hp,
†1964-05-31 |
Äb/Äsb |
Älandsbro |
h |
422,5 |
3
|
1893-12-12 |
stn,
I hlp 1976, lp 2001-06-17; GL |
Löi |
Lövvik |
h |
420,8 |
9
|
1927 |
hp,
†1958 |
Mbv |
Murbergsviken |
|
417,0 |
|
1968 |
ssp;
IL |
Hd/Hsd |
Härnösand |
v |
414,7 |
4
|
|
stn; hamnspår; FS |
|
Hernösand |
|
102,0 |
4 |
1893-12-12 |
stn;
hamnspår; FS |
Källor och referenser |
Svenska Järnvägsklubben, SJK, Järnvägsdata 2009 |
Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920 |
Övrig information |
* Kilometertalet räknat från
Uppsala via Sundsvall |
> 2009. Linjeomläggning via nybyggd järnväg
mellan Härnösand och Mörtsal N. Del i Ådalsbanan. |
|
|
|