Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där
den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur,
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel,
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning,
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån, h=
höger, v= vänster,
Km= Avstånd mellan platserna,
Höjd= över havet,
Från= Tagen i drift,
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infra-struktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hålställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter)öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status |
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km
|
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Nld |
(Nyland) |
h |
476,6 |
8
|
1893-12-12 |
stn, †P 2001-06-17, GU 2006-06-18; hamnspår;
IS |
|
|
|
475,4 |
|
1900 |
ssp, BI ~1920; fd
Rossö kolgård |
Jrs |
Järsholm |
h |
474,6 |
8 |
1932 |
hp,
†1956 |
|
Marbäck |
|
474,6 |
8 |
1931 |
hp |
Näs |
Näs |
h |
473,3 |
12
|
1897-06-01 |
hp,
†1959-05-31 |
Ylä |
Ytterlännäs kyrka |
h |
472,1 |
11
|
1927 |
hp, †1957-06-02
|
Bsk |
Bollstabruk |
h |
470,8 |
18
|
1893-12-12 |
stn, I hlp 1984, I hp 1990, †2001-06-17; fd Bollsta bruk; kvarstår
godstrafikalt som adress- station för Graningeverken ssp |
Gav |
Graningeverken |
|
469,7 |
|
~1950 |
ssp, namn- och signatursatt 1977, U 2006-06-18 |
Gav |
Graningeverken |
|
469,3 |
|
~1950 |
sipl , I
infogad i Bollstabruk stn, utbruten ur Bollstabruk stn; namn- och signatursatt
till Graningeverken, BI 1977; för kontroll av växlar Graningeverken |
Lav |
Lavallen |
v |
469,0 |
16
|
1927 |
hp,
†1959-05-31 |
Dnsn |
Dynäs N |
|
468,9 |
|
2009 |
ssp; för
brukets vedråvara; IL |
Väj |
Väja |
h |
467,3 |
15
|
1897-06-01 |
hp
hlp 1913, lp 1990- 05-27, †2000-06-03, BI 2006-12-12 |
Ds/Dns |
Dynäs |
h |
465,8 |
9
|
1894 |
stn, †P 1972-05-27, GU 2006-06-18, †2007-01-01 (vagnslast även därefter); IS |
Bvä |
Bruksvägen |
v |
464,8 |
22
|
1932 |
†1958 |
|
Sandviken |
|
464,8 |
22
|
1927 |
hp,
Sandviken; småbana Sandvikens industri |
|
Öd 4 |
|
463,7 |
|
1958 |
tunnel 845 m; vid linjeomläggning; tunnel 4 och 5 blev hopbyggda
|
Vål |
Vålsänget |
|
463,1 |
6 |
1927 |
hlp, lp 1958, BI 1985,
†1986-01-01 |
|
Sandvikens fabr, |
|
463,1 |
6 |
1898 |
lp |
|
Öd 3 |
|
463,0 |
|
1958 |
tunnel 98 m; vid linjeomläggning
|
|
Öd 2 |
|
462,8 |
|
1958 |
tunnel 337 m; vid linjeomläggning |
|
Öd 1 |
|
462,4 |
|
1958 |
tunnel 337 m; vid linjeomläggning |
Öd |
Öd |
v |
462,1 |
6
|
1927 |
hp, hlp 1932, lp 1953-06-10, I infogad i Kramfors stn 1959, †1989-01-01
|
|
Kramfors brädgård |
|
461,7 |
|
1893-12-12 |
ssp, I
infogad i Öd hlp 1932 |
Krf |
Kramfors |
v |
460,5 |
22
|
1893-12-12 |
stn, †P 2001-06-17,
†2006-01-08, U 2007-01-01; IS
|
Källor och referenser | |
Svenska Järnvägsklubben, SJK, Järnvägsdata 2009 | |
Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920 | |
Övrig information | |
|