Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån. h= höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hållställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter) öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status
|
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km
|
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
F/Fsb |
(Fosieby) |
|
291,900 |
29
|
1898-10-05 |
stn, P †
1973-02-01. MYJ, Öresundsbanan |
|
lmk |
|
291,430 |
|
|
lmk km 625,488 =
291,430 |
Lrp |
(Lockarp) |
|
290,835 |
|
1898-10-05 |
stn, hlp1959, hp 1962, † 1967-05-28. ansl
Öresundsbanan. |
Stp |
Svågertorp / Malmö Syd |
|
288,200 |
23 |
2000-07-02 |
stn; fd Svågertorp; sign ; tillhör Malmö C ställverk; PS.
Anslutning Malmö Citytunnel BD639 |
Lnk |
Lernacken |
|
281,997 |
9 |
2000-07-02 |
ts; tillhör Malmö C ställverk; IS.
Anslutning Malmö Citytunnel BD639 |
|
Lernacken |
|
281,643 |
9 |
|
tunnel 464 m under motorvägen före Öresundsbron; dsp |
|
lmk |
|
28,998 |
|
|
281,0 lmk km 281,013 = 28,998 |
|
Öresundsbron |
|
25,100 |
61 |
2000-07-02 |
(mittpunkt); delbroar 3739 (lågbro)+1092 (högbro)+3014 (lågbro) = 7845 m; dsp |
|
Riksgräns
Sverige/Danmark |
|
23,627 |
|
|
danska gränsen, 16,2 km från Fosieby |
|
Peberholm |
|
20,304 |
|
|
Gräns mellan
svensk och dansk driftledning. |
Källor och referenser |
|
Öresundsbanan
Det första projektet om en fast järnvägsförbindelse mellan Köpenhamn och Malmö är från 1886 och förslagen har varit många sedan dess. Att förbindelsen sent omsider blev verklighet var säkert delvis en positiv smittoeffekt från Kanaltunneln. Banan knyter an till det svenska järnvägsnätet vid Fosieby,
samt med Hyllie och Malmös Citytunnel.
Svenska bansträckan förvaltas av Trafikverket.
Längd 16 km på svenskt territorium, 15 km över Öresund, totalt 40 km.
Ägare Sträckan Fosieby–Lernacken stn ägs av
Trafikverket. Sträckan Lernacken–Kastrup ägs av Öresundskonsortiet som i sin tur hälftenägs av Svedab (Svensk-danska broförbindelsen AB) och A/S Øresundsforbindelsen.
Trafikförändringar 2000-07-02 *allmän trafik.
Trafik
a) Det från Sverige övervakade området går 5 km in på dansk mark. Skifte till Banedanmarks regelverk, radio- och signalsystem sker vid västra gränsen till Peberholm stn.
b) Normalt högerspårsdrift Malmö C–Lernacken–gränsen.
elektrifiering Ursprunglig. Skifte till Banedanmarks strömart 25 000 V, 50 Hz vid västra änden av Lernacken stn.
Dubbelspår Ursprungligt.
Fjärrblockering
2000-07-02 [Lernacken]–gränsen(–Peberholm), lokal fjärrstyrning; Malmö C.
ATC 2000-07-02 [Lernacken]–”gränsen”.
Nollpunkt ”Byggkilometer” för den av Svedab byggda sträckan Fosieby–Lernacken–(östra brofästet), sedan København H.
Anmärkning
Broförberedelser på svensk sträcka:
1999-03-25 dubbelspår Lundavägen–Malmö gbg (se vidare Malmö–Kontinentens järnväg)
1999-12-01 första genomgående arbetståg.
2000-01 planskild perso.ntågsutfart från Malmö C, Rosendalsbron.
2000-06-10 utflyktståg
2000-07-02 nedlades tågfärjelederna Helsingborg–Helsingør och Helsingborg–København i samband med brons öppnande.
Litteratur
Jan Lindahl, ”Öresundsförbindelsen öppnad”, Tåg 8/2000.
Christina Overå, Göte bygger en järnväg till Danmark, 2001.
Linjeböcker
|
|
|
|