Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån. h= höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hållställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter) öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status |
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Lk |
(Landskrona) |
v |
0,000
| 2
|
1865-08-01 |
stn, † P 2000-01-07; nu trafikalt
vid sidolinje; hamnspår; ansl LEJ |
Lkgb |
(Landskrona godsbangård) |
|
|
2 |
2000-06-13 |
gbg |
|
lmk |
|
3,178 |
|
2001-01-07 |
lmk, km 3,178 = 23,671; I inom Landskrona Ö stn;
grenpunkt till linjen mot Helsingborg |
Axa |
Axeltofta |
|
4,100 |
|
1998-07-23 |
avx, I del av Landskrona Ö stn 2000 |
H/Häp |
Häljarp |
h |
4,500
| 4
|
1893-08-08 |
stn, hlp 1939, † 1966-05-22 |
|
Heljarp |
|
|
|
|
|
Sx/Sxp |
Saxtorp |
v |
9,200 |
14
|
1893-08-08 |
stn , hlp 1958, hp 1968, † 1982-06-12 |
Af/Ann |
Annelöv |
v |
11,400
| 16
|
1893-08-08 |
stn, hlp 1958, hp 1962, † 1982-06-12 |
|
Annelöf |
|
|
|
|
|
Ann grp |
Annelövs
grusgrop |
|
12,4 |
|
|
grp |
|
sidospår |
|
12,5 |
|
|
ssp, BI; krutbruk |
Ann |
Annelöv |
|
13,3 |
|
1999-08-09 |
avx, BI 2000 |
Dös |
Dösjebro |
|
(34,700) |
12 |
2000-10-30 |
hp; PH. Hp i nytt
läge efter linjeomläggning |
D/Dös |
Dösjebro |
v |
14,200
| 13
|
1893-08-08 |
stn , hlp 1965, U stn 1967, I hp 1972-03-28, T hp 1972-05-28, †1982-06-12, *P 1984-06-03.
P † 2000-10-30 |
|
Dösjöbro |
|
|
14 |
| |
Da |
Dagstorp |
h |
16,200
| 15
|
1893-08-08
| stn, hlp 1940, hp 1961, † 1970-05-31 |
Kg |
(Kävlinge) |
h |
20,400
| 15
|
1886-09-18
| stn, † G 1997-06-09; <1913 Kjeflinge; ansl 20,4 KSJ, KjBJ, Godsstråket genom Skåne; PS |
|
Kävlinge
grusgrop |
|
21,000 |
|
|
grp; fd Kjeflinge grustag |
|
Kävlingeån |
|
21,200 |
|
|
bro 78 m; dsp |
Lla |
Lackalänga |
|
22,000 |
|
1996-08-19 |
avx, BI 1997-02-24 |
L/Lla |
Lackalänga |
v |
23,300
|
29
|
1886-09-22 |
stn, hlp b1940t, hp ~1958, † 1967-05-27 |
Lla |
Lackalänga |
|
23,500 |
|
1995-08-14 |
avx, BI 1996-08-19 |
W, V/Vkä |
Vallkärra |
v |
26,700 |
29
|
1886-09-22
| stn, † 1967-05-27, BI 1972-10-18 |
|
Vallkärra |
|
26,700 |
29 |
1981-10-26 |
ts, BI 2005-08-01; IS |
Nnö |
Norra Nöbbelöv |
v |
28,300
| 30
|
1929 |
hp, † 1963-05-26 |
Gnb |
Gunnesbo |
|
29 ,000 |
|
1986-06-01 |
hp; PH |
|
Gunnesbo
hållplats |
|
29,000 |
|
|
bro 112 m; dsp |
Lurhv |
Lunds stads renhållningsverk |
|
29,700 |
41 |
|
ssp; BI 1956; fd Lunds stads nya renhållningsverk
renhållningsverk |
|
port |
|
31,200 |
|
2004-08-09 |
port ~95 m under SSB |
Lu |
(Lund C) |
v |
31,700 |
40
|
1856-12-02; |
stn, ansl BLHJ, LLTJ;
FS |
Landskrona–Kävlinge järnväg (LaKJ)
Malmö–Billesholms järnväg inkräktade på Landskronas traditionella handelsområde, och ett motdrag från staden var att bygga LaKJ.
”Sockerkungen” Carl Tranchell köpte själv en stor aktiepost i järnvägen som förband hans sockerbruk i Kävlinge med hans raffinaderi i Landskrona. Sockerbetorna och råsockret gav järnvägsbolaget intäkter, men LaKJ:s engagemang i förlängningen från Kävlinge till Sjöbo vållade stora förluster.
Samgåendet med Lund–Trelleborgs järnväg möjliggjorde i gengäld besparingar och rationellare drift.
Under SJ-tiden reducerades efter hand LaKJ-linjens andel av persontrafiken på Landskrona, men en vändning kom med Länstrafiken och pågatågen. Västkustbanan fick så en i huvudsak ny sträckning.
Koncession 1892-02-04.
Längd 21 km.
Ägare Landskrona–Lund–Trelleborgs JärnvägsAB från 1919-05-31. Om än samtrafikerade och samförvaltade förblev LaKJ och LTJ formellt två skilda järnvägar.
Förvaltningsort Landskrona till 1919, sedan Lund.
Trafikförändringar
1893-08-08 *allmän trafik.
1982-06-12 †persontrafik.
1983-01-08 *persontrafik (”pågatåg”).
2001-01-07 †Landskrona gbg–Landskrona ”nya”, 3 km, persontrafik.
Samband Samförvaltning med Landskrona–Kävlinge–Sjöbo järnväg 1906–1919.
Trafik
a) Genomgående tåg till Trelleborg kördes redan 1893–1906 och därefter åter från 1919-06-01.
b) Behovsgodståg 1949–1983.
Trafikuppehåll
1982-06-12–1983-01-08, all trafik under ombyggnad till ”pågatågstrafik”.
1998-06-29–1998-08-02 all trafik på grund av arbeten för Västkustbanans nya sträckning vid Landskrona.
Omläggning
a) 1965-05-30 närmast Landskrona i samband med motorvägsbygge, med nya anslutningar till både f.d. Landskrona & Helsingborgs järnvägar och f.d. Landskrona–Ängelholms järnväg.
b) Stora delar av linjen vid dubbelspårsbygget, bl.a. ny infart till Kävlinge.
Förstatligad 1938-07-01 statligt bolag, till SJ 1940-07-01.
Elektrifiering 1949-01-01.
Dubbelspår 2000-10-30 Landskrona Ö–Kävlinge, 18 km.
Linjeblockering 1983-01-09 Landskrona–Kävlinge, automatisk.
Fjärrblockering Malmö.
1983-12-05 Landskrona–(Kävlinge).
1984-06-03 (Landskrona ”gamla” stn, delvis och tidvis).
2003-05-29 Landskrona ”gamla” stn, helt [till Västkustbanan].
ATC
1983-01-09 (Landskrona)–(Kävlinge).
1983-03-21 Kävlinge stn.
Nollpunkt Landskrona, omkilometrerad till Helsingborg C 2000.
Anmärkning
a) Materielsignaturen LKJ användes.
b) Landskrona ”gamla” station omdöptes 2000-06-13 trafiktekniskt till Landskrona godsbangård. Landskrona blivande station benämndes Axeltofta under anläggningstiden 1998–2000.
c) Banan var länsjärnväg 1988-07-01–2002-03-31.
|
|
Källor och referenser |
Svenska Järnvägsklubben, SJK, Järnvägsdata 2009. |
Anders Olsson, ”Landskrona–Kävlinge Järnväg 100
år”, ÖSJ-bladet 4/1993. |
Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920. |
|