Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån. h= höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hållställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter) öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status |
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Kac |
(Kalmar C) |
h |
0,000 |
2
| |
0 Kalmar C 3 se Kust till kustbanan |
Kav |
Kalmar V |
h |
1,100 |
9 | |
Kalmar V se Kalmar–Torsås järnväg,
gamla linjen |
Kas |
(Kalmar S) |
|
1,200 |
|
|
Kalmar S se Kust till kustbanan |
|
Skälby |
|
3,000 |
|
1898 |
hp, † 1910, hp 1934,
† 1968-01-01 |
Nsl |
Norrslätt |
h |
4,400 |
11 |
|
hp, † 1965-05-30; <1944-06-05 Funkabo (Fuo);
gamla linjen |
Bgby |
Berga by |
|
4,400 |
11 |
1941-06-16 |
hlp |
Bgby |
Bergaby |
|
4,400 |
11 |
1910-02-01 |
hlp |
|
|
|
|
|
|
|
Kav |
Kalmar-Volvo |
|
4,900 |
|
1974-01-01 |
lp, I infogad i Kalmar S stn 1987-05-21, † 1994-09-21; nya linjen |
Kf/Krsa |
Krafslösa |
|
5,600 |
|
1926-08 |
hp, † 1966-05-22; gamla
linjen |
Ka/Kba |
Kläckeberga |
v |
6,800 |
7
|
1897-12-04 |
stn, hlp 1933, hp 1961, † 1968-01-01
Kläckeberga gård hp, † |
|
lmk |
|
7,000 |
|
1969-01-02 |
lmk; km 6+1,698 =
7 000 |
Fa/Föa |
Förlösa |
v |
9,600 |
21
|
1897-12-04 |
stn, † 1968-01-01,
BI ~1973 |
|
Mörgata |
|
10,100 |
|
|
hp, † |
Nrfa |
Norra Förlösa |
|
12,100 |
|
1926 |
hp, † 1966-05-22;
<1942-06-15 Melby (Mb) |
Ly/Läy |
Läckeby |
v |
15,400 |
17
|
1897-12-04 |
stn, lp 1968-01-01, † 1990-01-80, BI |
Svp |
Svartingstorp |
|
17,600 |
|
1898 |
lp, Svartingstorps
växel; † 1963-05-26; fd Svartingtorp; betlastningsplats; sign Spt, Svt |
Möks |
Möre skans |
|
18,600 |
|
1926 |
hp, † 1965-05-30;
<1942-06-15 Åsarna (År) |
Ry/Rby |
Rockneby |
|
19,600 |
15 |
1897-12-04 |
stn, lp 1968-01-01, † 1979-06-01 |
Rby |
Rockneby |
h |
19,700 |
15
|
1994-05-24 |
ssp;
makadamutlastning; IL |
Nb |
Nöbble |
|
20,000 |
|
|
hp b1900t, †1 920t; även vt
(Ryssbyån) |
Km/Kmo |
Kåremo |
h |
24,600 |
18 |
1897-12-04 |
stn, hlp 1962-01-01,
I hp 1963, † 1968-01-01 |
Ha/Hra |
Haraldsmåla |
h |
29,600 |
15
|
1897-12-04 |
stn, hlp 1951-06-15,
hp ~1960, † 1968-01-01 |
|
Södra Bäckebo |
|
32,000 |
|
1932 |
hp, † 1934 |
Ödby |
Ödebo by |
|
34,200 |
|
1925-05 |
hp, † 1965-05-30;
<1942-06-15 Ödebo (Öb) |
Åm/Åem |
Ålem |
h |
35,700 |
17
|
1897-12-04 |
stn, lp 1968-01-01, † 1973-12-01, BI 1973 |
Brlm |
Broholm |
|
36,800 |
|
1942-06-15 |
hp, †
1965-05-30 |
Kgt |
Kaggetorp |
|
36,800 |
|
1925 |
hp |
Kag |
Kaggetorps
lastplats |
|
36,800 |
|
1925 |
lp, †1971-01-01; sign ; vid grusgropsspåret |
Kagr |
Kaggetorps
grusgrop |
|
37,000 |
|
|
ssp, grp; fd Kaggetorps växel (Kgtx) |
Skp/Sktp |
Skeppnetorp |
|
39,400 |
|
1928 |
hp, † 1965-05-30 |
Ba/Bma |
Blomstermåla |
h |
40,900 |
32
|
1897-12-04 |
stn, I lp 1968-01-01,
I stn 1980, *P 1996-08-19; FS |
|
Sandbäckshult |
|
43,400 |
|
1978 |
fp, I infogad i Blomstermåla stn 1980; ansl MÅJ |
Sb/Sbh |
(Sandbäckshult) |
h |
44,300 |
35
|
1897-12-04 |
stn, hlp 1963-09-29,
T hp 1966, † 1968-01-01, BI m1970t; <1902-05- 01 Hornsö såg; ansl MÅJ |
|
Källor och referenser |
Järnvägsdata 2009, Svenska Järnvägsklubben, SJK |
Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920 |
|