Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån. h= höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hållställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter) öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status
|
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
|
(Varberg) |
h |
0 |
2
| |
|
|
Varberg N |
|
|
|
|
|
|
Susvind |
|
|
|
|
|
|
Träslöv |
h |
|
22
| |
|
|
Träslöf |
|
|
|
|
|
|
Hunnestad |
h |
|
11
| |
|
|
Hunestad |
|
|
|
|
|
|
Grimeton |
h |
|
15
| |
|
|
Rolfstorp |
v |
|
16
| |
|
|
Obbhult |
v |
|
52
| |
|
|
Åkulla |
h |
|
89
| |
|
|
Skinnarlyngen |
h |
|
81
| |
|
|
Släryds grusgrop |
|
|
|
|
|
|
Ullared |
h |
|
69
| |
|
|
Spetsebo |
v |
|
107
| |
|
|
Spetsbo |
|
|
|
|
|
|
Gällared |
v |
|
91
| |
|
|
Skogsforsen |
h |
|
109
| |
|
|
Silvergärde |
v |
|
123
| |
|
|
Silfvergärde |
|
|
|
|
|
|
(Ätran) |
|
|
|
|
|
Km Trafikplatser mm Möh Kända förändringar mm
0 Varberg 2 se Västkustbanan
0,8 Varberg N (Bvn) stn 1911-04-01, hp ~1913, †1921; provisorisk slutstation, under hp-tiden endast lokalt annonserad
1,7 Susvind (Sus) ssp ~1955
4,7 Träslöv (Tr/Trä) 23 hlp 1911-04-01, †1961-02-01
6,9 Hunnestad (Hn/Hun) 12 hlp 1911-04-01, †1961-02-01; <1928-05-15 Hunestad
10,1 Grimeton (Gt/Gri) 15 stn 1911-04-01, I hlp ~1937, †1961-02-01
13,6 Rolfstorp (Rp/Rtp) 17 stn 1911-04-01, T hlp 1958-06-01, I hlp 1960-05-29,
†1961-02-01
17,4 Obbhult (Ob/Obb) 53 hlp 1911-04-01, T hpr 1958-06-01, I hpr 1958, †1961-02-01
20,8 Åkulla (Åa/Åku) 90 hlp 1911-04-01, T hpr 1958-06-01, I hpr 1958, †1961-02-01
26,4 Skinnarlyngen (Sk/Ski) 81 stn 1911-04-01, hlp 1932, †1961-02-01
28,4 Släryds grusgrop (Släg) grp, BI ~1945
31,4 Ullared 70 se Falkenbergs järnväg
35 Kvarnbacken hp 1927, †
37,6 Spetsebo (Sb/Spe) 107 hlp 1911-07-22, hpr 1958, †1961-02-01; fd Spetsbo
40,7 Gällared (Gd/Gäl) 92 stn 1911-07-22, hlp 1932, †1961-02-01
42,5 Skogsforsen (Skfs) hpr 1942, †1945-06-10, *P 1946-06-01, †1961-02-01
44,7 Silvergärde (Sg/Sil) 124 hlp 1911-07-22, T hp 1949-10-01, I hp 1956, †1961-02-01
49,7 Ätran 111 se Halmstad–Nässjö järnvägar
Varberg–Ätrans järnväg (VbÄJ)
I likhet med många andra sent byggda banor hade VbÄJ en lång förhistoria. En järnväg österut från Varberg var på tal redan på 1860-talet, och under de följande decennierna lanserades ett antal projekt med skiftande spårvidd och alternativ östlig slutpunkt. När koncessionen äntligen var klar och finansieringen ordnats – med Varbergs stad som största aktieägare – hade andra städer och banor hunnit etablera trafikmönster, och VbÄJ:s relationer med konkurrenten Falkenbergs järnväg var hela tiden ansträngda. Sedan banan blivit inlemmad i SJ efter 1930-talets förvecklingar rationaliserades driften kraftigt, men trafikunderlaget reducerades snabbt efter andra världskriget
koncession
1876-07-21 för Kinnared–Varbergs järnväg, förföll
1906-11-23 förverkligad
längd 49 km
förvaltningsort Varberg
trafikförändringar
1911-04-01 *Varberg–Ullared, 31 km, allmän trafik
1911-07-22 *Ullared–Ätran, 18 km, allmän trafik
1961-02-01 †all trafik. Varberg–Susvind, 1 km, kvar som industrispår
samband Partiell samförvaltning med Varberg–Borås järnväg 1911–1926
trafik
a) 1911-08-01–1917-07-31 trafikerade VbÄJ Halmstad–Nässjö järnvägars bandel Ätran–Kinnared, som VbÄJ förgäves försökt köpa vid bygget
b) 1932-07-01–1936-11-30 ombesörjdes trafiken av HNJ genom arrende med staten. Trafikeringen Varberg–Kinnared sköttes då av V-K trafik AB, ett dotterbolag till HNJ. HNJ utträdde då rörelsen gav förlust. SJ övertog sedan trafikeringen, till en början på två års prov
förstatligad 1938-07-01
upprivning Träslöv–Ätran 1961, Susvind–Träslöv 1968
litteratur
Oscar Collin, Järnväg österut från Varberg, 1926
Leif Elgh, ”Varberg–Ätrans Järnväg”, Tåg 5/2005
|
Källor och referenser |
Jannesson, Åke, m.fl., SJK Arkeologfolder, SJK Resetjänst Viggbyholm |
Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920 |
Övrig information |
Enligt uppgift kvar till 1921 som oannonserad hp |
Växeln flyttad 1927 till km 28,4 |
|