Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där
den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur,
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel, Namnet i rosa färg= Tidigare stavning,
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån, h=
höger, v= vänster,
Km= Avstånd mellan platserna,
Höjd= över havet,
Från= Tagen i drift,
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hållställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter)öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
ö övrig status
|
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Ek |
(Eksjö) |
|
0,000 |
210 |
1875-05-07 |
stn, †G
2009-01-01.Ramp 891>1435 för verkstadsfordon. PS |
Eh/Ekm |
Eksjöholm |
|
3,100 |
210 |
1920t | hp, †1954-06-10 |
Ks/Kås |
Kvänsås |
|
4,200 |
212 |
1917-10-01 |
hp, †1954-06-10 |
Hg/Hgg |
Högaskog |
|
7,600 |
247 |
1915-12-18 |
stn, hlp b1920t, lp 1954-06-10, †1958, BI 1959 |
Kh/Kåh |
Kålshester |
|
11,000 |
280 |
1915-12-18 |
stn, hlp 1924-04-01, lp 1954-06-10, †1958,
BI 1959 |
Sg/Skug |
Skurugata |
|
13,800 |
274 |
1915-12-18 |
stn, hlp 1924-04-01, lp 1954-06-10, †>1954 |
Mb/Mbo |
Munkabo |
|
19,000 |
245 |
1917-09-20 |
lp, †1958, BI 1959 |
Ln/Läg |
Lägern |
|
20,600 |
256 |
1915-12-18 |
stn, hlp 1924-04-01, lp 1954-06-10, †1963 |
Ry/Ryä |
Rydsnäs |
|
25,300 |
214 |
1915-12-18 |
stn, hlp 1946-06-01, lp 1954-06-10, †1966 |
Fs/Fäs |
Forsnäs |
|
29,400 |
199 |
1915-12-18 |
stn, hlp ~1933, lp 1954-06-10, †1968-10-01; hamnspår |
Öb/Öbo |
Österbymo |
|
34,600 |
183 |
1915-12-18 |
stn, lp 1954-06-10, †1968-10-01 |
Eksjö–Österbymo järnväg (EÖJ)
Mer om banan finns HÄR!
Ett för södra Sverige ovanligt stort järnvägsfritt område begränsades av triangeln Östra stambanan, Östra Centralbanan och Nässjö–Oskarshamns järnväg, och ingen av de smalspårsbanor som sent omsider försökte tränga in i den relativt glesbefolkade trakten blev framgångsrik. En av dem var EÖJ, återstoden av ett normalspårsprojekt som siktat på Kisa. Som oftast tillsköts det mesta kapitalet av traktens kommuner och av järnväg som skulle tillföras trafik, i detta fall NOJ. Skogsprodukter, både behandlade och obehandlade, blev det viktigaste godset. Efter ett trafikuppsving under andra världskriget gick det snabbt utför
Koncession
1907-07-05 normalspår, förföll
1910-05-14 förverkligad
Längd 35 km
Spårvidd 891 mm
Förvaltningsortf Eksjö (NOJ)
Trafikförändringar
1915-12-18 *allmän trafik
1954-06-10 †persontrafik
1968-10-01 †allmän godstrafik
1968-10-11 †resterande massavedstransporter
Förstatligad 1945-07-01 statligt bolag, till SJ 1946-01-01
Upprivning
Österbymo–Rydsnäs 1969, Rydsnäs–Eksjö 1983. Kålsnäs–Skurugata kvarlämnad som militärt övningsobjekt till 1983
Anmärkning
a) Överföringsvagnar förekom ej på grund av dåligt spår
b) EÖJ plankorsade i Eksjö NOJ:s verkstads- och stallspår |
|
Källor och referenser |
Svenska Järnvägsklubben,
SJK, Järnvägsdata 2009. |
Stig Lundin, ”Isolerat smalspår,
Eksjö–Österbymo”, Jernvägsnytt 1/198 |
Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920 |
Flygfotot nedan visar Rydsnäs samhälle och
stationsområde cirka 1930. Foto: Järnvägsmuseet KAFR00512.
|