Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där
den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur,
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel, Namnet i rosa färg= Tidigare stavning,
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån, h=
höger, v= vänster,
Km= Avstånd mellan platserna,
Höjd= över havet,
Från= Tagen i drift,
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgrenings-punkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hållställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter)öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
ö övrig status.
|
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Frön |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Jös |
Jönköping strand |
|
+0,400
|
93 |
1900-06-19 |
ssp, † 1935-09-01; omlastning till/från JGJ |
|
Östra Storgatan |
|
+0,300 |
|
|
spk, spårväg |
Jöö |
Jönköping Ö |
|
0,000
| 89 |
1894-04-22 |
stn, † 1935-09-01 |
|
Artillerigatan |
|
0,300 |
|
1928-08 |
spk, spk+hp (tillfällig hp ”Valvet”) |
|
port |
|
0,500 |
|
1894 |
under SSB |
|
Österängen |
|
2,500
| 111
|
1910 |
hp, † 1935-09-01 |
|
Österäng |
|
2,500
|
111 |
1894-04-22 |
hp |
|
Vättersnäs |
|
4,000
| 96 |
|
hp, †1935-09-01 |
|
Sandemar |
|
4,000
| 96 |
1918 |
hp |
|
Anderssons Sanna |
|
4,400
| 96 |
1894-04-22 |
hp |
|
Sanna |
|
4,700 |
90 |
1910 |
hp, † 1935-09-01 |
|
Kjellgrens Sanna |
|
4,700 |
90 |
1894-04-22 |
hp |
|
Sanna |
|
5,000 |
|
1901 |
ssp; tegelbruk |
Rsa |
Rosendala |
|
5,300
| 90 |
1894-08-01 |
stn, † 1935-09-01; hamnspår |
|
Gbo |
Gisebo |
|
10,600
| 134
| 1894-08-22
| stn, T hlp 1931-05-01, † 1935-09-01 |
Vke |
Vistakulle |
|
12,900
| 144
| 1894-08-22
| stn, T hlp 1931-05-01, † 1935-09-01 |
|
Bosgård |
|
|
|
|
mjölkbord |
|
Landsjön |
| |
|
1925 |
hp (säsong)
|
|
Kaxholmen |
|
14,900
| 149
|
1890 t |
hp, hlp 1919, † 1935-01-01 |
|
Kaxholmens grusgrop |
|
15,100 |
|
|
grp, BI |
|
Drättinge |
|
16,900
| 150
| 1894-08-22
| stn, T hlp 1931-05-01, † 1935-09-01 |
Lsg |
Lyckåsgård |
|
18,700
| 150
| 1894-08-22
| stn, † 1935-09-01; även Lyckås gård |
|
Lyckås gård |
| |
| |
|
|
Svängen |
|
19,800
| |
1925 |
hp, † 1935-09-01 |
|
Berghemsvägen |
|
21,300
| |
1925 |
hp, † 1935-09-01 |
|
Siringe |
|
22,500
| 178
|
1899-10-21 |
stn, T hlp 1931-05-01, † 1935-09-01 |
Bmk |
Brötjemark |
|
25,900
| 198
|
1899-10-21 |
stn, † 1935-09-01 |
|
Ingerydsvägen |
|
27,400
| |
1925 |
grp, BI, hp 1925, † 1935-09-01; <1925 Brötjemarks grusgrop |
Bn |
Bunn |
|
31,300
| 198
| 1899-10-21
| stn, T hlp 1931-05-01, † 1935-09-01 |
|
Förnäs |
|
32,700
| 198
| 1899-10-21
| stn, T hlp 1931-05-01, † 1935-09-01 |
|
Bunn |
|
33,000 |
|
1899 |
svängbro 9 m, BI ~1936 |
|
Dunarpsvägen |
| |
|
1926 |
hp, † 1935-09-01 |
|
Stora Hultrum |
|
37,300
| 198
|
1923 |
stn, T hlp 1931-05-01, † 1935-09-01; <1923 Hultrum
Kieryds grusgrop grp, BI |
|
Hultrum |
|
37,300
| 198
|
1900-12-18 |
stn |
|
Kieryds kvarn |
|
38,800 |
|
1929-05-15 |
hp, † 1935-09-01 |
|
Kierydsvägen |
|
38,800
| |
1926 |
hp, |
|
Boarpsvägen |
|
41,200 |
|
1928 |
hp, † 1935-09-01 |
Vda |
Vireda |
|
42,700
| 229
| 1900-12-18
| stn, † 1935-09-01 |
Delsträcka Rosendala–Huskvarna ”gamla” |
Rsa |
Rosendala |
|
0,000
| 90 |
1894-08-01
| stn, † 1935-09-01; hamnspår |
Ha |
Huskvarna Ö |
|
+1,400 |
111 |
~1923 |
stn, † P 1923-11-01, † 1935-09-01 |
|
Husqvarna |
|
+1,400 |
111 |
1894-04-22 |
stn; Huskvarna ”gamla” |
Delsträcka Rosendala–Huskvarna ”nya” |
Rsa |
Rosendala |
|
0,000
| 90 |
1894-08-01
| stn, † 1935-09-01; hamnspår |
|
Odengatan |
|
+0,5 |
|
1925 |
hp, †1932-09-01 |
|
Huskvarna ”nya” |
|
+0,8 |
95 |
1923-11-01 |
hp, † 1932-09-01; fd Huskvarna stad |
Normalspåret Ekhagen–Huskvarnaverken (SJ) |
Ekh |
Ekhagen |
|
0,000 |
112 |
1936 |
ssp, I infogad i Jönköping C stn 1942; växel
Huskvarnaspåret |
Hkx |
Huskvarna N |
|
2,500 |
|
1944-09-01 |
lp, † 1986-09-01 |
|
bro |
|
2,800 |
~200 |
|
bro över motorväg E4 |
Hkv |
Huskvarnaverken |
|
3,900 |
|
1936 |
lp, † 1986-09-01 |
Jönköping-Gripenbergs ärnväg, JGJ.
Mer om JGJ finns HÄR!
Strävan efter en genväg till stambanan norrut var förvisso ett motiv bakom
JGJ, men viktigare var nog bygdens önskan om förbindelse med sin huvudort.
Husqvarna Vapenfabrik var en annan intressent som tog 20 % av aktierna och
blev banans viktigaste godskund. Bygget försenades och fördyrades dock, och
anslutningen till stambanan fick uppges.
Trafiken var tidvis intensiv och många utflyktståg gav banan en plats i
Jönköpingsbornas hjärtan, men redan på 1930-talet blev tävlan från
väägtrafiken övermäktig som för andra 600 mm-banor.
Koncession
1892-10-22. Skyldigheten att fullborda banan till Gripenberg hävdes
1899-10-20
Längd
46 km
Spårvidd
600 mm. Ekhagen fp-Huskvarnaverken, 4 km, blev normalspår 1936-05.
Förvaltningsort
Jönköping
Trafikförändringar
1894-01-16 * Jönköping Ö–Rosendala–Huskvarna, 6 km, provisorisk godstrafik.
1894-04-22 * samma sträcka, allmän trafik.
1894-08-22 * Rosendala–Lyckåsgård, 14 km, allmän trafik.
början av 1899 * Lyckåsgård–Förnäs, 14 km, provisorisk godstrafik.
1899-10-21 * samma sträcka, allmän trafik.
1900-06-15 * Jönköping Ö–Jönköpings strand (omlastningsplats till SJ), 1 km,
godstrafik.
1900-12-18 * Förnäs–Vireda, 10 km, allmän trafik.
1935-09-01 † Jönköping Ö–Rosendala, 6 km, persontrafik, och Rosendala–Vireda,
38 km, all trafik, men sporadiska godstransporter gick från Lyckåsgård under
rivningstiden.
1986-09-01 † Ekhagen–Huskvarnaverken, 4 km, godstrafik..
Efter nedläggningen av Jönköping
- Gripenbergs Järnväg, JGJ, breddades 1936-05 spåret till normalspår mellan
Österängens lastplats på JGJ via Rosendal till Husqvarna Vapen, 4 kilometer.
JGJ Husqvarna station bytte då namn till Huskvarnaverken.. Spåret
trafikerades av SJ som industrispår fram till 1986-09-01. Spåret revs 1990.
Omläggning
1923-11-01 separerades person- och godstrafik i Huskvarna varvid den förra
leddes in till en ny hållplats vid Esplanaden. Det nya spåret, 1 km, gick i
Drottninggatans östra kant.
Förstatligande
SJ övertog den breddade delen.
Upprivning
Rosendala–Vireda 1935–36, Ekhagen–Huskvarnaverken 1990.
Anmärkning
a) Godsspåret till Jönköpings strand siktade ursprungligen på Jönköping C.
b) Bolagsstämman 1927-11-30 beslöt om elektrifiering Jönköping–Huskvarna
(motorvagnar och annan utrustning skulle övertas från
Helsingborg–Råå–Ramlösa järnväg som blivit spårväg) men projektet blev för
dyrt.
c) Filmerna ”Bomben” (1919) och ”Ebberöds bank” (1926) är inspelade på JGJ.
Litteratur
Håkan Arlebrand m.fl., ”Jönköping–Gripenbergs järnväg 1893–1935”,
Skärstadsboken 1974.
Olof Thulin, Gripenbergsbanan, 1979.
Lennart Welander, Jönköping–Gripenbergs järnväg, 2000 (inkl. supplement
2003).
|
|
Källor och referenser |
Svenska Järnvägsklubben, SJK, Järnvägsdata 1999, 2009 |
Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920 |
Svenska Järnvägsföreningen 50 år |
|
|