Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån. h= höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hållställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter) öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status
|
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Ly/Lys |
Lysekil |
v |
34,800 |
2 |
1913-06-15 |
stn, PU 1981-09-28, †P 1983-09-09,
I lp 1991-02-04; GL |
Bu/Buh |
Buahöjd |
v |
30,200 |
34 |
1913-06-15 |
hp, †1957-06-02 |
Ls/Lye |
Lyse |
v |
27,800 |
3 |
1913-06-15 |
hlp, I stn 1948, I hlp 1966-05-22, PU
1981-09-28, †P 1983-09-09; ssp 1994-01-01; IL |
Hv/Hvl |
Häggvall |
v |
25,500 |
5 |
1913-06-15 |
hlp, hp ~1963, †1978-05-28 |
Gs/Gsb |
Gåseberg |
h |
23,000 |
30 |
1913-06-15 |
hlp, I stn 1953-06-07, hlp 1959, hp
1965,
†1977-05-22 |
Bt/Bs |
Brastad |
v |
19,900 |
46 |
1939-01-01 |
stn, PU 1981-09-28, †P 1983-09-09, I lp
1986-06-12, ssp 1987-05-31; <1939-01-01 Lökebacken; IL |
Lb |
Lökebacken |
|
19,900 |
46 |
1913-06-15 |
stn |
Bd/Bod |
Brodalen |
v |
15,800 |
5 |
1913-06-15 |
stn, hlp 1963, hps 1977-05-22, PU
1981-09-28,
I hp 1982, †1983-09-09 |
|
Vattentag |
|
21,500 |
|
1913 |
vt, BI 1950; Brobergs gårds kvarndamm |
Hl/Hal |
Hallinden |
v |
10,500 |
19 |
1913-06-15 |
stn, †G 1977-05-22, PU 1981-09-28,
†1983-09-09 |
Hl/Hal |
Hallinden |
|
10,200 |
|
1984 |
I ssp; västra växeln borttagen; IL |
Gb/Glä |
Gläborg |
v |
6,200 |
2 |
1913-06-15 |
hlp, I stn b1940t, I hlp 1959, hps
1964-05-31, †1971-05-23, BI 1981-03-02 |
Hg/Hyg |
Håbygård |
h |
2,000 |
31 |
1913-06-15 |
hlp, T hp 1975-06-01, I hp 1975, PU
1981-09-28, †1983-09-09 |
Sbg |
(Smedberg) |
h |
0,000 |
38 |
1911-11-15 |
stn, †G 1957-06-01,
I infogad i Munkedal stn 1957, †1964-05-31 Strömstadsbanan, †1975-06-01
Anslutning Bohusbanan. 113,3 km från Göteborg |
Mkl |
(Munkedal) |
|
109,500 |
23 |
1903-12-16 |
stn; FS |
Lysekils järnväg (LyJ)
Läs mer
HÄR!
Lysekils stad var LyJ:s överlägset viktigaste intressent. Byggkostnaden blev hög på grund av den ovanligt brutna terrängen.
Fisk och sten tillhörde det gods som präglade LyJ i början, men järnvägen drabbades hårt av stenindustrins kris på 1930-talet.
Under 1990-talet ökade godstrafiken till industrierna i Lysekil.
I början av 2018 beslöt Trafikverket att underhållet av banan ska upphöra i december 2018. Banan är sedan dess formellt stängd för all trafik.
Koncession 1908-05-08.
Längd 35 km.
Förvaltningsort Lysekil.
Trafikförändringar
1912-06-15 * Lysekil–Smedberg, allmän trafik.
1981-09-28 † persontrafik de facto (formellt 1983-09-09).
Trafik
Nästan alla LyJ-tåg utgick från Munkedal och trafikerade först 4 km SJ-spår till Smedberg.
Trafikuppehåll 2006-12-20–2007-02-23 på grund av ras strax söder om Munkedal.
Förstatligad 1939-07-01 ansökt.
Elektrifiering 1950-06-10.
Fjärrblockering 1957 Smedberg, lokal fjärrstyrning; Munkedal.
Nollpunkt Lysekil för LyJ, Smedberg för SJ.
Anmärkning
a) 1977-12-12–1978-12-03 hade banan sth 40 km/h på grund av dåligt spår, lägst i SJ:s persontrafik i modern tid.
b) 1988-07-01–2002-03-31 var banan länsjärnväg för godstrafik.
c) I början av 2018 beslöt Trafikverket att underhållet av banan ska upphöra i december 2018. Banan är sedan dess formellt stängd för all trafik.
|
|
Källor och referenser |
Svenska Järnvägsklubben, SJK, Järnvägsdata 2009. |
Lysekils Järnväg 25 år, 1938. |
Osborn Olsson, Lysekils Järnväg – Lysekils-banan, 2000. |
Jannesson, Åke, m.fl., SJK Arkeologfolder, SJK Resetjänst Viggbyholm. |
Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920. |
|