Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån. h= höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hållställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter) öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status
|
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Ds/Djö |
(Djursholms Ösby) |
v |
6,500 |
15
|
1890-12-22 |
stn, † G 1960t; fd Ösby-Djursholm; <1893 Djursholm, <1915-10-01 Ösby (Y, Ös); PS |
Bg/Bgv,
Bvg |
Bragevägen |
|
7,5 |
7 |
1924 |
hp, † 1976-01-01 |
Sg/Djs |
Djursholms Sveavägen |
|
8,1 |
5 |
1890-12-22 |
T hlp, I stn, T stn, T hlp 1931, T hp b1940t, † 1976-01-01; fd
Sveavägen, Djursholm-Sveavägen |
Av |
Auravägen |
|
8,5 |
|
|
hp, †1937; uppehåll även
senare |
Djt |
Djursholms torg |
|
8,7 |
3 |
1890-12-22 | hp,
† 1976-01-01; <1968-05-12 Restauranten,
Restaurangen () |
Rtr |
Restauranten |
|
|
|
| |
|
Restaurangen |
|
|
|
|
|
|
Slottsvägen |
|
9,0 |
|
1890-12-22 |
hp , † 1924; uppehåll
även senare |
Gem |
Germania |
|
9,5 |
|
1930t |
hp, † 1976-01-01 |
Gem |
Germaniavägen |
|
9,5 |
|
1890-12-22, |
hp |
|
|
|
|
|
| |
Fk/Djf |
Djursholms Framnäsviken |
|
9,8 |
3 |
1890-12-22 |
hp,
stn ~1895, T hlp 1931, hp 1962, † 1976-01-01; fd
Djursholm-Framnäsviken, Djursholm
Framnäsviken; ej mötesmöjlighet 1947–1962 |
|
Djursholm |
|
|
|
|
|
|
Vägporten |
|
10,1 |
|
1901-06-15 |
hp, † 1924 |
Vä/Vgv |
Vikingavägen |
|
10,6 |
15 |
1901-06-15 |
hp,
† 1976-01-01 |
Ev/Evg |
Eddavägen/Svalnäs |
|
11,2 |
11 |
1901-06-15 | hlp, T hlp
~1950, †1976-01-01;
fd Djursholms Eddavägen |
|
|
Djursholms Svalnäs |
|
|
|
| |
|
Djursholms Eddavägen |
|
|
|
|
|
Djursholms Ösby - Framnäsviken
Den 19 september 1890 hade Djursholms Aktiebolag sökt och
fått koncession på en spårväg mellan Framnäsviken
och Ösby. Bolaget fick 14 november 1890 tillstånd
att bedriva spårvägstrafik med lokomotiv.
Djursholmsbolaget
avtalade med Stockholm - Rimbo Järmväg (SRJ) att dom skulle sköta trafiken med Djursholmsbolagets
rullande materiel från 20 december 1890 till 1 november
1892.
Augusti 1892 köpte SRJ bandelen, inklusive
rullande materiel för ett belopp på 200 000 kronor.
Villkoret var att SRJ skulle anlägga och driva en elektrisk
spårväg från Östra station till nedre delen
av Engelbrektsgatan samt att med elektrisk drivkraft köra
persontrafik från Östra station till Djursholm med
minst 20 tågpar dagligen.
Den 24 november 1892 fick man koncession
för den elektriska driften.
15 juni 1901 öppnades den 1 kilometer långa bandelen
Framnäsviken - Eddavägen för allmän trafik
1 maj 1912 öppnades den 1,7 kilometer
långa bandelen Eddavägen - Svalnäs för allmän
trafik. |
|
Källor och referenser |
Järnvägsdata 2009, Svenska Järnvägsklubben, SJK |
Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920 |
|