Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån. h= höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hålställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter) öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status
|
Sign |
Driftplatsens
namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Kg/Kpg |
(Kopparberg) |
|
455,300 |
154
|
1873-10-08 |
stn, † G 1997-06-09; äldre EJ-sign NK, troligen = Nya Kopparberget; PS |
Vkn |
Viken |
|
459,000 |
|
1930t |
hp, † 1940t |
Sgr |
Sundsgruvorna |
|
459,700 |
|
|
hpr b1940t, † 1950t; även ssp en tid |
Sd/Stl |
Ställdalen |
|
463,100 |
174
|
1873-10-08 |
stn, † P 1985-06-10, † 1995-06-12, *P 2005-06-12; ansl BJ; PS |
Sb/Stäb |
Ställberg |
|
468,200 |
243
|
1873-10-08 |
stn, I hlp 1962-12-15, T hlp 1963, T lp 1977-05-22, † 1979-07-01, BI 1980-11-11 |
Sö/Shö |
Silverhöjden |
|
475,200 |
261
|
- |
stn, † P
1977-05-22, † 1986-06-01, BI 2002-07-20; |
|
Silfverhöjden |
|
475,200 |
261 |
1906 |
stn, småbana Silverhöjden–Mossgruvan; hamnspår; ej mötesmöjlighet 1996– |
Hk |
Hörken |
|
475,200 |
261 |
|
stn |
Hk |
Hörk |
|
475,200 |
261 |
1873-10-08 |
stn |
|
Hörks kanal |
|
476,000 |
|
1872 |
rullbro 15 m, fast bro 1907, BI |
|
port |
|
477,000 |
|
|
port under BJ |
|
Ängesgruvan |
|
477,000 |
|
|
lp, † |
Silverhöjden - Mossgruvans Järnväg
även kallad Högfors Järnväg. |
Mer om denna järnväg,
HÄR |
Shö |
Silverhöjden |
|
0,000 |
|
1903 |
|
Ktb |
Kisstjärnsbäcken /Kisstjärn |
|
3,500 |
|
1903 |
fp sidospår till Backgruvan 1,500
km, lp, †
1980-06-16, BI 1987 |
Bkn/Bgr |
Backgruvan/Basttjärn |
|
5,000 |
|
1903 |
lp, ssp †
1980-06-16, BI 1987 |
Hfs |
Högfors |
|
7,800 |
|
1903 |
lp, från 1920-01-15 Segerfors (Sfs),
från 1922-06-01 Vinteråsen (Vå). † 1961, BI 1962 |
Mgn |
Mossgruvan |
|
12,500 |
|
1919 |
lp, †
1935, BI 1936 |
Grv |
Grängesbergs skiljeväxel |
|
|
|
~1930 |
ssp, I infogad i Grängesberg malmbangård stn 1938 skiljeväxel |
Gm/Ggm |
Grängesbergs
malmbangård |
|
478,900 |
287
|
1938 |
stn, † 1990-05-27, *G 1994-01-01, †G 2000-06-13, I ssp
bangård 2002-07-30; malmbangård, allmän vagns-lasttrafik först 1953; IL |
Gg |
Grängesberg |
|
478,900 |
275 |
1905 |
stn, U 1940; ansl BJ; uppgick i Grängesberg C |
Gr |
Grängesberg |
|
480,900 |
275
|
1873-10-08 |
Grängesberg (Gr) 275 stn 1873-10-08, †1905; ”engelska stationen”, flyttad söderut; småbana Grängesberg–Hörken |
Gg |
Grängesberg C |
|
480,900 |
275 |
1941-05-15 |
stn,
Sammanslagen med TGOJ station 1955-06-10, † G 1990-05-27; ansl
TGOJ; PS |
Nbg |
Norra Berget
|
|
482,300 |
|
1870t |
lp, † 1932, BI 1950t |
Bås/Bjås |
Björkås |
|
483,100 |
|
1944 |
483,1 Björkås (Bås/Bjås) ssp, hpr b1944, †1968-05-12 |
Bh/Böh |
Björnhyttan |
|
487,400 |
190
|
1874-10-01 |
hlp, stn ~1910, lp 1941-10-01, † 1986-06-01 |
Bg/Bb |
Blötberget |
|
489,300 |
188
|
1902 |
hlp, stn 1906-01-01, † P 1976-05-30, I lp 1982, † 1984-07-01; småbana Blötberget–Fredmundsberg |
Gn/Gos |
Gonäs |
|
492,400 |
175
|
1874-10-01 |
hlp, stn ~1915, t hlp 1932, I hlp 1937, T hp 1950t, I hp b1960t, † 1976-05-30 |
|
Kärrgruvan |
|
493,100 |
|
|
ssp, U 1921 |
Vhn |
Våghalsen |
|
494,800 |
|
1940t |
ssp, hpr 1940t, † 1950 |
|
Våghalsgruvan |
|
495,900 |
|
|
ssp, U 1921 |
Asea |
Asea |
|
497,500 |
|
ca1950 |
hpr, † 1965-05-30 |
|
Aktiebolaget Magnet |
|
497,900 |
|
|
ssp, I infogad i Ludvika stn |
La |
(Ludvika) |
|
498,400 |
157 |
1875-12-31 |
stn, |
Frövi–Ludvika järnväg (FLJ)
Mer om FLJ finner du
HÄR!
Att engelsmän skulle äga, bygga och driva en järnväg som medverkade till exploateringen av svenska naturresurser väckte nationalistiska reaktioner, men tillräckligt lokalt kapital hade förmodligen varit svårt att få fram för ett så omfattande projekt som FLJ.
Avsikten var ursprungligen att utsträcka banan norrut men där tog Bergslagernas järnvägar över. Inkomsterna var till en början otillräckliga, mest på grund av usel konjunktur, och järnvägsbolagets huvudägare engagerade sig därför i verksamheter som skulle tillföra FLJ inbringande trafik. Mest framgångsrikt var förvärvet av gruvor i Grängesberg som fått förhöjt värde genom den nyss uppfunna thomas-gilchristprocessen
Koncession
1865-12-21, oktroj för Svenska Centraljärnvägen
1869-09-22 förverkligad
1899-11-30 Röjen–Vanneboda
Längd Totalt 100 km
Ägare
Ursprungligen The Swedish Central Railway Company Ltd med säte i London.
TrafikAB Grängesberg–Oxelösund började vid förra sekelskiftet köpa aktier i bolaget, en process som var fullbordad 1925-01-01
Förvaltningsort Linde(sberg) till 1878, sedan Kopparberg (från 1900 ”regionkontor” inom TGOJ)
Trafikförändringar
1871-11-16 *Frövi–Linde, 19 km, allmän trafik
1872-11-01 *Linde–Ställdalen, 25 km, provisorisk trafik
1872-12-03 *Ställdalen–Silverhöjden–Grängesberg, 17 km, provisorisk trafik
1873-03-28 *Grängesberg–Ludvika, 18 km, provisorisk trafik
1873-10-08 *Linde–Grängesberg, 61 km, allmän trafik
1874-10-01 *Grängesberg–Ludvika, allmän trafik
1901-05-01 *Röjen–Vanneboda, 2 km, persontrafik
1901-07-23 *samma sträcka, godstrafik
1906-04-28 †Röjen–Frövi, 2 km, all trafik
1930-05-15 †Röjen–Vanneboda, 2 km, persontrafik, och *Röjen–Frövi, allmän trafik
Samband
Med TGO som moderbolag ingick FLJ från 1900 i trafikförvaltning med Oxelösund–Flen–Västmanlands järnväg och Örebro–Köpings järnväg. Från 1884 fanns samtrafiksavtal mellan FLJ och OFWJ. Felande länk var ÖKJ som avslog all fraktrabattering.
FLJ/OFWJ övervägde rentav att bygga en egen bana Lindesberg–Valskog. Koncession för denna erhölls 1894 men förföll 1896
Trafik Drevs från 1900-11-01 av TGO
Anmärkning
a) Vid SJ:s köp av sträckan Örebro–Frövi 1900 miste ÖKJ sin tågdriftsbas i Örebro. Ersättning byggdes i Vanneboda
b) Spåret Röjen–Vanneboda anlades samtidigt för att leda malmtågen utanför Frövi stn. Det bekostades av staten. Även övrig trafik överfördes till spåret och man fick två övergångsstationer (Vanneboda och Frövi) på 2 km avstånd. Delen Röjen–Frövi hölls dock trafikerbar. 1930-05-15 samlades övergångsrollen på nytt till Frövi. Röjen–Vanneboda återgick till enbart malmtrafik
|
Källor och referenser |
Järnvägsdata 2009, Svenska Järnvägsklubben,
SJK |
Jannesson, Åke, m.fl., SJK Arkeologfolder, SJK Resetjänst Viggbyholm |
Trafikaktiebolaget Grängesberg–Oxelösunds Järnvägar 1877–1927, 1927 (omtryck 1927) |
Nils Erik Wååg, Banvakt 17, 1993 (SJK 59) |
FLJ uppgick 1925-01-01 i TGOJ (se dessa) |
Lundberg, John, Sveriges och Norges Jernvägar och Stationer, Wahlström & Widstrand Stockholm 1979 |
Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920 |
Statens Järnvägar 1856-1906, 1906 |
|