| 
 
  
Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där den här  bandelen ligger! 
 Sign= Platsens signatur. 
  Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.  
    Namnet i rosa färg= Tidigare stavning. 
  Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat  uppifrån. h= höger, v= vänster. 
  Km= Avstånd mellan platserna. 
  Höjd= över havet. 
  Från= Tagen i drift.  
  Notering= 
  A avförd som trafikplats 
  abo automatisk blockpost 
  avx arbetsväxel 
  bgd bangård 
  BI borttagen infrastruktur 
  blp blockpost 
  fp förgreningspunkt 
  G godstrafik 
  grp grusgrop 
  hlp håll- och lastplats 
  hp hållplats 
  hpr rälsbusshållplats 
  hp hållplats med sidospår 
  hst hålställe 
  I infrastrukturell 
  kb kombinerad bro 
  lmk längdmätnings-konnektion 
  lp lastplats 
  mtmp militär-mötesplats 
  P persontrafik 
  rbg rörlig bro 
  sipl signalplats 
  stn station 
  sto stopplats 
  T trafikal 
  ts teknisk station 
  U upphört 
  vt vattentag 
  väg väg med stopplikt 
  * (åter) öppnad 
  † nedlagd 
I nutidskoder: 
  Första bokstaven 
  F fullständig trafik 
  G godstrafik 
  I ingen 
  P persontrafik 
  Andra bokstaven 
  H hållplats 
  L linjeplats 
  S station 
  Ö övrig status 
 | 
| Sign |  
	Driftplatsens namn |  
	Sida |  
	Km  | 
Höjd |  
	Från |  
	Notering |  
	  
  |  
  |  
  |  
		
  |  
  |  
  |  
  |  
	 | Avky | 
(Avesta-Krylbo) | 
  | 
		  | 
		  | 
		 
		1988-05-29 |   | 
	 | Avc | 
(Avesta 
C) | 
  | 
		  | 
		  | 
		 
		1986-06-01 |   | 
	 | Avky | 
(Avesta 
Krylbo) | 
  | 
		  | 
		  | 
		 
		1970-05-31 |   | 
	 | Ky | 
(Krylbo) | 
h   | 
		0,000 
		  | 80 
		  |  
		1873-12-01 | 
		stn ansl KNJ; FS | 
 | Str | 
Strömsnäs | 
  | 
	 
	1,100 | 
	87   | 
	 
	1938-05-15 | 
	lokstation+hp, † b1940t, BI 1948; ansl KNJ; | 
 | Bns | 
Bergsnäs | 
  | 
	 
	1,100 | 
	 87 | 
	  | 
	lokstation+hp; ansl KNJ; | 
 |   | 
 lmk | 
  | 
	
	1,100 | 
	  | 
	  | 
	km 1,103 = 1,000 | 
 |   | 
Avesta bruk och såg | 
  | 
	
	2,500 | 
	  | 
	  | 
	 Avesta bruk och såg ssp, BI | 
 |   | 
  | 
  | 
	  | 
	  | 
	  | 
	  | 
 | Acm | 
Avesta 
centrum | 
  | 
	3,500 | 
	86 | 
	1978 | 
	† 1978-08-01, BI 1979, hp 
	2005-09-15; PH | 
 | Avn | 
Avesta  
N | 
  | 
	3,500 | 
	86 | 
	1970-05-31 | 
	lp 1968-05-12 | 
 | Avt | 
Avesta | 
v   | 
	3,500 
	  | 
	86 
	  | 
	1880-11-08 | 
	stn I hlp 1966 | 
 | Snb | 
Snickarbo | 
v   | 
	11,500 
	  | 
	91 
	  | 1880-10-30 
	  | hp <1883, hlp ~1902, I stn, I hlp 1959, † 1964-05-31, 
BI 1973 | 
 | Snb | 
Snickarbo | 
   | 
	 11,600 | 
	  | 
	
	1975-06-17 | 
	avx, ts 1978-05-22; IS | 
 | Dh | 
Djuphällen | 
  | 
	 
	16,400 | 
	94   | 
	 1911-11-01 | 
	hp 1883, † b1940t | 
  | 
Nås | 
  | 
	  | 
	  | 
	 1880-10-30 | 
	hp | 
 |   | 
Nåsån | 
  | 
	17,000 | 
	  | 
	  | 
	bro 78 m | 
 | Hm/Hdm | 
Hedemora | 
h   | 
	22,900 
	  | 109 
	  | 
	1880-11-08 | 
	stn, † G 1995-06-12; PS | 
 | Skb | 
Skönsbo | 
  | 
	 
	27,000 | 
	108   | 
	 1922 | 
	hp, † 1939-05-15 | 
 | Sjb | 
Sjönsbo | 
  | 
	 
	27,000 | 
	 108 | 
	 1880-10-30 | 
	hp ~1930 | 
 | Vhy | 
Vikmanshyttan | 
h   | 
	30,200 
	  | 114 
	  | 
	1971-11-30 | 
	ssp, ts 1986-08-21; IS | 
 | W, Vn/Vhy | 
Vikmanshyttan | 
  | 
	
	30,300 | 
	114  | 
	
	1880-11-08 | 
	stn, † P 1968-05-12, † 1971-09-01, I ssp 
	1971-11-20; småbana V-hyttans industri | 
 | Kuv, Ksn/Kuv | 
Kullsveden | 
v   | 
	36,600 
	  | 170 
	  | 
	1880-11-08 
	  | stn, † P m1950t, I lp 1959, † 1970-06-01, 
BI 1970 | 
  | 
Bispberg | 
  | 
	  | 
	  | 
	
	1880-11-08 
	  | 
	 | 
 | St | 
Säter | 
h   | 
	38,900 
	  | 159 
	  | 
	1880-11-08 | 
	stn, † G 1989-09-01; PS | 
 | Ov | 
Ovangårdarne | 
   | 
	 
	39,900 | 
	 150 | 
	 1908 | 
	ssp, I infogad i Säter stn ~1940; spår till Säters hospital | 
 | Sbo | 
Solvarbo | 
  | 
	 45,600 | 
	154   | 
	1881-10-13   | 
	hlp <1883, hp, hlp ~1920, hp – 1930, † 1939-05-15 | 
  | 
Solfvarbo | 
  | 
	  | 
	  | 
	  |  | 
 | Våä | 
Våbäcks 
grusgrop | 
  | 
	48,000 | 
	  | 
	   | 
	grp, BI 1977; <1974-09-02 Gustafs grusgrop (Gtfg) | 
 | Gtf | 
Gustafs | 
h   | 
	50,200 | 
	156 
	  |   | 
	 | 
 | G, Gs/Gtf | 
Gustavs | 
  | 
	 50,200 | 
	156   | 
	
	1881-10-11 | 
	stn, † P 1968-05-12, † 1978-04-01; IS | 
  | 
Svärdsjö | 
  | 
	 54,100 | 
	 143 | 
	 
	1911-11-01 | 
	hp, † 1939-05-15 | 
 | Nby | 
Naglarby | 
  | 
	 54,100 | 
	 143 | 
	
	1881.10.13   | 
	hp | 
 | T, Sta/Sau | 
Stora Tuna | 
v   | 
	57,200 
	  | 144 
	  | 
	1881-10-11 | 
	stn, † P 1967-05-28, †1989-09-01; IS | 
 |   | 
Tunaån | 
   | 
	 59,700 | 
	   | 
	
	1880 | 
	bro 83 m  | 
 | Rå | 
Rågåker | 
  | 
	 
	61,000 | 
	 132 | 
	
	1881-10-13   | 
	hp <1883, † 1939-05-15 | 
 |   | 
port | 
   | 
	
	63,200  |    | 
	   | 
	under spår från Borlänge gbg, 68 m | 
	 
		| Be, Blg | 
(Borlänge 
C) | 
  | 
		
	23,800   | 
		 133 | 
	 
	1964-1108 | 
	stn,  FS | 
	 
| Be, Blg | 
(Borlänge) | 
  | 
	23,400   |  
	138 | 
	 1875-12-32 | 
	stn, † 1964-11-08;småbana Domnarvet - 
	Kvarnsveden | 
 
 
 
| 
 Södra Dalarnes järnväg, SDJ 
 
Krylbo–Strömsnäs, 1 km, av Krylbo–Norbergs järnväg inköptes 1876 och Siljans järnväg övertogs 1912-01-01 (se för äldre data dessa). 
    
Beslutet om en järnväg från Norra stambanan utmed Dalälven mognade fram sedan man kommit underfund med att detta skulle bli billigare än en kanalisering och även ge andra fördelar. Pengarna räckte emellertid inte till en järnväg ända till Siljan utan man fick stanna i Borlänge. 
 
Sedan Siljans järnväg fullbordat denna etapp men råkat i svårigheter förvärvades den av SDJ, som sedan verkställde förlängningen till Rättvik dit de konkurrerande Gävleintressena redan hade nått. 
 
God både resande- och godstrafik låg bakom SDJ:s vinster, och linjen höll sin ställning som led i den viktigaste förbindelsen Stockholm–Dalarna. 
   
Koncession 
  1876-04-12 Strömsnäs–Borlänge. 
  1880-12-10 Krylbo–Borlänge, reviderad, och Kullsveden–Bispberg. 
  1881-06-17 Borlänge–Båtsta, förföll. Sträckan byggdes sedan av BSJ. 
  1899-03-17 Knippboheden–Rättvik. 
   
Längd Totalt 137 km, av SDJ öppnade sträckor 101 km. 
   
Förvaltningsort  
Hedemora till ~1915, sedan Gävle (Gävle–Dala järnväg). Dock viss personal kvar i Hedemora till förstatligandet. 
   
Trafikförändringar 
  1874 *Strömsnäs–Avesta, 3 km, industritrafik 
  1880-11-08 *Strömsnäs–Säter, 38 km, och Kullsveden–Bispberg, 3 km, allmän trafik. 
  1881-10-11 *Krylbo–Strömsnäs, 1 km, och Säter–Borlänge, 25 km, allmän trafik. 
  1914-12-22 *Knippboheden–Rättvik, 31 km, allmän trafik. 
  1914-12-22 †Knippboheden–Insjöns hamn, 
3 km, persontrafik, i samband med att Knippboheden–Rättvik öppnades. 
1934 †Kullsveden–Bispberg, 3 km, persontrafik, i huvudsak redan 1931. 
1968-05-12 †Krylbo–Borlänge, 64 km, lokal persontrafik. 
1970-06-01 †Kullsveden–Bispberg, godstrafik. 
 
Samband 
 SDJ ingick 1914 i trafikförvaltningen Göteborg–Stockholm–Gävle och dess efterföljare Göteborg–Dalarne–Gävle 
   
Omläggning 
  a) Spåret Strömsnäs–Krylbo ersatte tidigare anslutning via KNJ. 
  b) 1958-11-17 omlades linjen genom Borlänge till ett nordligare läge på banvallen till f.d. industribanan Borlänge–Kvarnsveden, 2 km. Därpå följde 1 km nyanlagd sträcka till då ännu trafikerade Falun–Västerdalarnes järnväg vid Båtsta fp, som sedan med 4 km följdes till Repbäcken. 
  c) 1961-09-01 omlades infarten söderifrån till Borlänge. 
  d) 1964-11-08 öppnades en ny linje genom Borlänge med en ny station som invigdes 1965-12-01. Linjeförlängning 1 km tillsammans med ovan nämnda. 
  e) 1977-11 linjerätningar Gagnef–Insjön. 
   
Förstatligad  
1947-07-01 statligt bolag, del av GDG-förvaltningen. Till SJ 1948-07-01. 
   
Elektrifiering 
  1948-05-09 [Krylbo]–[Borlänge], 63 km. 
  1978-05-28 [Borlänge]–Rättvik(–Mora),
65 km. 
 
Linjeblockering 1978-06-01 Borlänge–Hedemora, automatisk. 
 
Fjärrblockering 
1978-06-08 (Borlänge)–(Hedemora); Gävle. 
1978-11-16 Hedemora–(Avesta Krylbo);
Gävle. 
1982-11-01 Repbäcken stn, lokal fjärrstyrning; Borlänge. 
 
ATC 
1985-03-29 (Avesta Krylbo)–(Borlänge). 
1985-09-13 (Borlänge)–Rättvik. 
1987-04-28 (Borlänge stn, delvis). 
 
Upprivning Kullsveden–Bispberg 1971. 
 
Nollpunkt Krylbo för Krylbo–Rättvik, Knippboheden för Knippboheden–Insjöns hamn. 
 
Anmärkning 
a) Ett 3 km industrispår Ovangårdarna–Säters hospital trafikerades 1908-07–1952 med kalk från Säters kalkverk och kol till sjukhusets värmeanläggning. 
b) 1988-07-01–2002-03-31 var banan stomnätsjärnväg. 
 
Litteratur 
Olof Jonasson, GSG och GDG samt Mellansveriges näringsliv, 1949 
Lars Olof Lind, Siljansbanan, 1984 (SJK 39). 
– ”Att öppna en bro”, Tåg 9/1992. 
- Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920. 
 
SDJ ingår från 1990 som del i Dalabanan. 
	Källor och Referenser 
	
	Svenska Järnvägsklubben, SJK 
	Järnvägsdata 2009.  | 
  
  
	 |