Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån. h= höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hålställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter) öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status |
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Ju |
(Jularbo) |
h |
164,898
| 75
|
1876-10-01 |
stn, hlp 1966, lp 1967-05-28, I stn 1971-11-29, † 1985-01-01; ansl JMJ; IS |
|
Grusgrop |
|
3,800 |
|
|
grp, BI |
Mån |
Månsbo |
|
4,200 |
|
1919-02-04 |
*G , *P 1919- 03-16, U 1922-12-24(infrastrukturell status obekant), † 1981-07-01 |
Jularbo–Månsbo järnväg (JMJ)
Normalspårig industribana på Dalälvens norra strand vid Avesta.
Anmärkningsvärt utöver den sena ångloksdriften är att trafiken återuppstod efter så många års uppehåll.
Koncession 1908-05-05.
Längd 5 km
Ägare Månsbo järnvägsAB, dotterbolag till Alby Klorat AB.
Förvaltningsort Månsbo.
Trafikförändringar
1919-02-04 *godstrafik.
1919-06-13 *persontrafik.
1922-12-24 † all trafik de facto (persontrafik formellt 1923-01-01).
1930 *godstrafik.
1981-07-01 † godstrafik.
Omläggning 1971 infarten till Månsbo på grund av vägbygge.
Upprivning 1982
Anmärkning
a) Banan trafikerades med ånglok t.o.m. 1977-09-20. Det var den sista reguljära ångdriften i Sverige.
b) Koncessionen hävdes först 1982-11-18.
Litteratur Thomas Walldow, ”Ångande industribana i Dalarna”, Tåg 7/1976 |
|
Källor och referenser |
Svenska Järnvägsklubben, SJK
Järnvägsdata 2009
Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920 |
|