Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån. h= höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hålställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter) öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status
|
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
|
(Näs
Bruk) |
|
0,000 |
72 |
1876-10-01 |
stn, † P 1933-07-01, † 1953, fd Näs; till normalspåret |
|
|
By kyrkby |
|
1,900 |
|
1922-01-01 |
1,9 By kyrkby stn, † P 1933-07-01,
† 1953; 1922-01-01 från smalspåret tidigare Bredgrind |
|
Nylandet |
|
| |
|
Nylandet hp 1920t, † 1953 |
|
Hede grustag |
|
| |
|
Hede grustag grp |
|
(Västanhede) |
|
8,000 |
86 |
1921-10-01 |
hp, † P1933-07-01,
† 1953; ansl NMJ; från smalspåret |
|
Ingeborgbo |
|
11,300 | |
1920t |
hp, †1933-07-01, † 1953 |
|
Vattentag |
|
|
| |
vt, Horndalsån |
|
Horndals Bruk |
|
14,100 |
|
1921-10-01 |
stn, † P 1933-07-01; † 1953; från Horndal–Västanhede järnväg |
|
sidospår |
|
14,500 | |
|
ssp. |
|
(Horndal) |
|
15,000 |
131 |
1875-09-06 |
stn, † P 1970-06-01; ansl
Norra stambanan; GS |
Näs–Horndals järnväg (NsHJ)
Läs mer om NMJ
HÄR
Omlastningen från smalspåriga Näs–Morshyttans järnväg och delsträckan pä
Norra stambanan för de stora godstransporterna mellan Näs och Horndal blev
betungande, och omsider beslöts att binda samman de båda
industrianläggningarna med ett normalspår som på flera km gick intill Norra
stambanan.
Den nordliga delen byggdes och trafikerades som Horndal–Västanhede järnväg
innan smalspårssträckan breddades.
Trafiken dog med industrin i Näs.
Längd 16 km.
Ägare Näs–Morshyttans JärnvägsAB, ingående i Fagerstakoncernen.
Förvaltningsort Näs bruk till 1926, Långshyttan till 1933, sedan
Horndal.
Trafikförändringar
1920-01-01 * Horndal–Västanhede, 8 km, provisorisk godstrafik.
1921-10-01 * samma sträcka och från smalspår ombyggda Västanhede–Näs bruk, 8
km, allmän trafik.
1933-07-01 † allmän trafik, övergång till industrispårsdrift.
1953 †Horndals bruk–Näs bruk, 14 km, enskild godstrafik.
1979 †Horndal–Horndals bruk, 1 km, enskild godstrafik.
Upprivning Näs–Horndals bruk ~1955, Horndals bruk–Horndal ~1980.
Anmärkning Materielsignatur NSJ.
Litteratur
Ulf Fjeld, ”Horndalsverken och dess järnvägar”, ÖSJ-bladet 4/1981. |
|
Källor och referenser |
Svenska Järnvägsklubben, SJK
Järnvägsdata 2009. |
Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920. |
|