Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån. h= höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hålställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter) öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status
|
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Bn |
(Bollnäs) |
h |
317,247
| 57
|
1878-09-23 | stn; ansl DHdJ; FS |
Rte |
Röste |
|
320,734 |
78 |
1878 |
mtmp, hlp 1887, lp 1920t, † 2007-01-01; IL |
Gvn |
Galvån |
v |
322,300
| 81
| 1929 |
hp, † 1959-09-01 |
Lot |
Lottefors |
h |
325,701 |
99
|
1891-10-01 |
hp, hlp ~1895, stn ~1918, † P 1967-05-28, † 1982-10-01; IS |
Ab |
Arbrå |
v |
331,732
| 114
|
1879-10-01 | stn, †P 1968-05-12; *P 1983-09-05,
†G 1990; *G 1995, † G 1998-01-01; PS |
Ntp |
Nytorp |
v |
334,000
| 121
| 1929 |
hp, † 1966-05-22 |
Vl |
Vallsta |
v |
337,164
| 118
|
1880-11-01 | stn, † P 1968-05-12, † 1978-06-01, *P 1993; PS |
|
Wallsta |
| |
| |
|
Orb |
Orbaden |
h |
339,800
| 138
| 1927 |
hp, † 1967-05-28; ursprungligen säsonghp |
Små |
Simeå |
v |
343.797
| 118
| <1883 |
hp, stn 1895-02-01, † G, † 1966-05-22; GS |
Uvk |
Undersvik |
h |
347,400
| 137
| 1928 |
hp, † 1967-05-28 |
Stfg |
Stiftsgården |
h |
348,300
| 145
| 1951 |
hp , † 1959-05-31 |
Ksö |
Karsjö |
h |
352,697
| 123
|
1879-10-01 | stn, † G 1967-05-28, † 1968-05-12; IS |
|
sidospår |
|
353,900 |
125 |
1935 |
ssp, BI |
|
vattentag |
|
357,000 | 118 |
1908 |
Tevebäckens vt , BI <1923 |
Lö |
Lörstrand |
v |
358,362
| 120
|
1903-10-01 | stn, † G
1967-05-28, † 1968-05-13; IS |
|
Löräng |
|
358,362 |
120 |
1889 |
mtmp, hlp 1891, |
|
Nybo grusgrop |
|
359,600
| 119 |
1879 |
grp, BI 1920t |
Jr |
Järvsö |
v |
365,056
| 134
| |
stn, † G 1989-10-01; PS |
Jr |
Järfsö |
|
365,100 |
134 |
| |
|
Jerfsö |
|
365,100 |
134 |
1879-10-01 | |
Skä |
Skästra |
h |
368,872 |
119
|
1879 |
mtmp , stn 1903-11-01, † P 1968-05-12, † 2007-01-01; IS |
|
Edevägen |
|
370,700 |
122 | 1938 |
sto, U 1942-06-15 |
|
längdmätningskonnektion |
|
371,000 |
|
2005-10-25 |
lmk; km 370+1103 = 371,000 |
|
Ljusnan bro |
|
372,300 | |
2005-10-25 |
386 m; nya linjen |
|
Ljusne älv bro |
|
373,700 | |
1879 |
118 m, U 2005-10-25; gamla linjen |
|
längdmätningskonnektion |
|
374,000 |
|
2005-10-25 |
lmk; km 373,084 = 374,000 |
Eä |
Edänge |
v |
374,100
| 128
|
1917-11-08 | stn, hlp ~1920, hp 1922, U 1952, † 1958 |
|
Torpartjärn bro |
|
374,300 | |
2005-10-25 |
96 m |
Lss |
Ljusdal S |
|
374,600 |
128 |
2004-09-15 | avx, BI 2005-10-23; för nya bron över Ljusnan |
Bas |
Banskillnaden |
|
375,600 |
128 |
1996-10-04 |
avx, I infogad i Ljusdal stn 1996-11-10; ansl spår från Hudiksvall–Ljusdal bildar dubbelspår |
Ls |
Ljusdal |
h |
380,259
| 131
|
1880-09-15 | stn; ansl statsbanan Ljusdal–Hudiksvall; FS |
Källor och referenser |
Svenska Järnvägsklubben, SJK, Järnvägsdata 2009 |
Lundberg, John, Sveriges och Norges Jernvägar och Stationer, Wahlström & Widstrand Stockholm 1979 |
Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920 |
Övrig information |
Mer om Norra stambanan finner du
här! (öppnas i nytt fönster) |
|
|