Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där
den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur,
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel, Namnet i rosa färg= Tidigare stavning,
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån, h=
höger, v= vänster,
Km= Avstånd mellan platserna,
Höjd= över havet,
Från= Tagen i drift,
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgrenings-punkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hålställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter)öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
ö övrig status |
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Mra |
(Mora) |
h |
220,667
| 167 |
1891-11-01 |
stn; hamnspår; FS |
Msa/Mras |
(Morastrand) |
|
219,600 |
164
|
1940 |
sto, hpr 1943, † P ~1947 (Älvdalsbanan), hpr 1953, † 1969-09-01 (Vansbrobanan), hp 1994-01-09,
hst 1994-06-12; ansl MEJ; <1943 Mora busstation |
|
skiljeväxel |
|
219,400 |
|
1970t |
till MEJ, inom Mora stn |
Sxn |
Saxviken |
|
219,000 |
169
|
1893 |
lp, T infogad i Mora stn ~1960 |
Mrai |
Mora kommuns industriområde |
|
218,450 |
175 |
~1958 |
Mora kommuns ssp ; fd Mora industriområde, Mora kommuns
industriområde (Mrai) industrispår; särskild fraktberäkning; GL |
Mrai |
Mora industriområde |
|
218,450 |
175 |
~1958 |
Mora kommuns ssp ; fd Mora industriområde, Mora kommuns
industriområde (Mrai) industrispår; särskild fraktberäkning; GL |
Wibe |
Wibe |
|
216,895 |
192 |
|
ssp; särskild fraktberäkning; GL |
Lom |
Lomsmyren |
|
216,200 |
190
|
1970-05-31 |
lp, särskild fraktberäkning;
virkesterminal; GL |
Nvka |
Norra Vika |
h |
211,700 |
187
|
1944 |
hpr, † 1969-09-01 |
Vika |
Vika |
v |
|
|
|
210,2 Vika (Vi/Vka) 189 stn 1891-11-01, hlp 1965, lp 1969-09-01, U 1994-12, †2000-06-13; IL |
|
Vikarbyn |
|
|
|
| |
Rå/Rån |
Ryssån |
h |
203,600 |
211
|
1894 |
lp, hlp ~1920, lp 1944, † 1955 |
Sis |
Siljansfors |
h |
200,900 |
237
|
1945-09-10 |
hp, † 1969-09-01 |
Vm/Vmo |
Vimo |
h |
193,700 |
289
|
1891-11-01 |
stn, hlp 1959-09-01, † 1969-09-01 |
Kät grp |
Kättbo
grusgrop |
|
192,100 |
284 |
|
grp, BI; fd Vimo grusgrop; |
Vms |
Vimosågen |
|
191,100 |
282
|
1939-05-15 |
hlp 1898, hp b1960t, † 1969-09-01 |
Kbo/Kät |
Kättbo |
v |
191,100 |
282
|
1898 |
hlp |
G/Gva |
Gävunda |
v |
181,700 |
268
|
1891-11-01 |
stn, † 1969-09-01; hamnspår |
|
Gäfvunda |
|
|
|
| |
B/Brb |
Brintbodarne |
h |
172,900 |
251
|
1891-11-01 |
stn, T hlp 1948-07-01, I hlp 1952,
† 1969-09-01; ansl Brintbodarne–Limedsforsen |
Bjbn |
Björkbäcken |
|
167,500 |
249
|
1955 |
hpr, † 1969-09-01 |
Rdbn |
Rämyrbaden |
v |
165,300 |
248
|
1944 |
hp , † 1969-09-01 |
Van |
Van |
v |
163,300 |
248
|
1891-11-01 |
hlp, I stn ~1910, I hlp ~1920, T hp 1964-01-01, I hp 1964, † 1969-09-01 |
Efs grp |
Eriksfors
grusgrop |
|
160,300 |
243 |
|
grp, BI; fd Eriksfors |
|
Stoppställe |
|
155,629 |
240 |
|
sto, U |
Dlsg |
Dalasågen |
|
152,100 |
239
|
1944 |
hpr, † 1969-09-01 |
Vob |
Vansbro bruk |
|
151,500 |
239 |
b1900t |
lp, † 1955; fd Vansbrobruk |
|
SJ impregneringsverk |
|
151,300 |
239 |
~1953 |
ssp |
|
Dalasågen |
|
151,300 |
239 |
1970 |
ssp; trätågsterminal; särskild fraktberäkning; GÖ |
|
Vanån |
|
151,100 |
239 |
|
bro 80 m |
Va/Vo |
Vansbro |
h |
150,000 |
239
|
1890-11-01 |
stn; FS |
Källor och referenser |
Svenska Järnvägsklubben, SJK Järnvägsdata
2009 |
Lundberg, John, Sveriges och Norges Jernvägar och Stationer, Wahlström & Widstrand Stockholm 1979 |
Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920 |
|