Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där
den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån.
h= höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infra-struktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hålställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter)öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status
|
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Uå |
(Umeå) |
h |
888 |
12
|
1896-09-29 |
stn; <1990 Umeå; FS |
Gam |
Gammliavägen |
h |
888,7 |
10 |
|
hp, †1968-09-29; fd Gamliavägen |
|
Gamliavägen |
| |
|
1932-05-15 |
Hsv |
Umeå hamnspårsväxel |
|
888,8 |
10 |
1924 |
ssp, I infogad i Umeå stn 1956; sign Hsv |
|
Umeå Ö |
|
888,9 |
| |
bro 116 m |
Soli |
Solliden |
|
889,6 |
10 |
~1957 |
sipl, BI 1958; ersatt av andra kontrollsignaler
|
Uåö |
Umeå Ö |
|
890,0 |
10 |
2008-02-01 |
ts; IS,
|
Öba |
Öbacka |
v |
890,2
| 10
|
1922-10-01 |
hp, †1968-09-29 |
Öba |
Öbacka |
|
890,3 |
9 |
1950t |
sipl, BI
1959; ersatt av andra kontrollsignaler |
Liå |
Lindgård |
v |
891,2
| 4
|
1932-05-15 |
hp, †1968-09-29 |
Sof |
Sofiehem |
v |
892,2
| 10
|
1932-05-15 |
hp, †1966-05-22
|
Gim |
Gimonäs |
v |
892,7
| 6
|
1924 |
hlp, lp
1968-09-29, †1998-06-08; IL. Anslutning till Botniabanan |
|
Tegelbruket |
|
893,0 |
|
1922 |
ssp; ej officiellt namn; ersatt av Gimonäs hlp 1924 |
Gimt |
Gimonäs timmer |
|
894,1 |
|
1982-07-01 |
l , enbart systemtåg från 2002; GL |
Bav |
Bergsbodavallen |
v |
894,8
| 7
|
1944 |
hp, †1968-09-29
|
Ba |
Bergsboda |
h |
895,8
| 14
|
1922-10-01 |
hp , †1966-05-22
|
Gsö |
Grössjön |
h |
897,4
| 9
|
1935-05-15 |
hp, †1966-05-22 |
Väs |
Villanäs |
h |
898,6
| 9
|
1922-10-01 |
hp, †1968-09-22 |
|
Stoppställe |
|
900,4 |
|
1958 |
sto,
†1966-05-22 |
Lvn |
Lövön |
|
902,0 |
3 |
~1965 |
ssp, namn-
och signatursatt 1968, †1980-06-16, BI 1984-12-03 |
Lvn |
Lövön |
|
902,2 |
3 |
1922-10-01 |
hp,
†1968-09-29 |
Löe |
Lövöbacken |
h |
903,1
| 14
|
1932-05-15 |
hp, †1968-09-29 |
Hod |
Holmsund |
h |
903,8
| 10
|
1922-10-01 |
stn, †P 1968-09-29; hamnspår;
GS |
|
Umeå uthamn |
|
+1,4 |
| |
bgd, hamnspår |
|
Hillskär
|
|
+3,0 |
|
1972 |
bgd; hamnspår,
terminal för Finlandsbåtar |
| Källor och referenser | |
| Svenska Järnvägsklubben, SJK, Järnvägsdata 2009 | |
| Sveriges Kommunikationer, 1940 | |
| Övrig information | |
| |
|