Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån. h= höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hållställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter) öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status |
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Gst (EJ: Gst) |
(Gammelstad) |
|
0 |
6 |
1890-02-19 |
stn,
* P 1891-08-20, † P 1988-05-29; ansl Malmbanan; GS |
Gll |
Gamla Lulevägen |
|
1,4 | |
|
museitrafik |
|
Storheden I |
|
1,9
| | |
ssp;
industriområde |
|
Banvaktstuga |
|
2,9
| |
1905 |
|
Srh |
Storheden II |
|
3,0
| |
1977 |
ssp;
industriområde + museitrafik |
Mln |
Mogenlogen |
|
3,4 |
|
|
museitrafik |
|
Karlshälls grusgrop |
|
3,6 |
|
1904 |
grp,
BI |
|
Karlshäll |
|
4,1
| | |
ssp;
träsliperi |
Nth |
Nordantillheden |
|
4,3 |
|
|
museitrafik |
|
Karlshäll |
|
4,5 |
|
1967 |
ssp;
industriområde |
|
Sidospår |
|
4,9 |
|
|
ssp |
Khö |
Karlshäll övre |
|
5,0 |
|
|
ssp |
Bsi |
Brosticken |
|
5,1 |
|
|
ssp |
Ksä |
Karlshäll |
|
5,5 |
|
|
okänd status |
(EJ: Khn) |
Karlsvikshyttan |
|
5,5
|
|
1906-02-07 |
stn, † 1956-01-01; hamnspår |
Kss |
Karlsviksvägen |
|
5,6 |
|
|
museitrafik |
Kht |
Karlsvik |
|
6,1
|
|
|
museitrafik |
Gammelstad–Karlsvikshyttans järnväg (GKJ)
Vid Karlsvik uppfördes en tackjärnshytta för att exploatera två regionala
restprodukter: lågprocentig skarnmalm och träkol gjort på sågverksavfall.
Den järnväg som byggdes dit var helägd av järnverket, som i sin tur
genomgick olika ägarbyten. Trafiken var starkt beroende av produktionen vid
järnverket, vilket råkade i stora svårigheter efter första världskriget och
drabbades av nedläggning. Då hade GKJ ändå hunnit elektrifieras som en följd
av eldriften på Malmbanan. Att järnvägen inte revs upp när den saknade
trafik på 1930-talet berodde på att det var billigare att låta den ligga,
och sedan kom den till användning under några krigsår när tyskarna
etablerade en underhållsbas i Karlsvik för sina operationer i Nordnorge och
Finland.
Trafiken hölls uppe under ett par efterkrigsår men rasade sedan.
Inför nya industrietableringar övertogs spåret 1962 från Svenska Cellulosa
AB av Luleå stad. Det återinvigdes 1967 som industrispår, till största delen
omlagt.
Koncession 1905-03-10.
Längd 6 km.
Förvaltningsort Luleå.
Trafikförändringar
1905-05-24 *provisorisk godstrafik.
1906-02-07 *allmän godstrafik.
1931-01-01 †godstrafik, de facto.
1941 *godstrafik.
1954-09-21 † godstrafik, de facto (formellt 1956-06-01).
1967-11-27 *industrispår.
Trafik
a) Trafikerad av SJ från början.
b) Endast godstrafik har förekommit, med undantag för tillfälliga
transporter av ryska krigsfångar, som skulle repatrieras, under juni–juli
1945.
Elektrifiering 1923-10-31, 16 000 V, 15 Hz, avelektrifierad
1939-09-01.
Upprivning Karlsviks skola–Karlshäll 1957.
Anmärkning
Sedan 1989 bedrivs på sträckan Gammelstad–Karlsvikshyttans järnvägsmuseum, 5
km, museitrafik av Malmbanans vänner.
Litteratur E. Bertil Persson, Gammelstad–Karlsvikshyttans Järnväg,
1982 (SJK 32). |
|
Källor och referenser |
Svenska Järnvägsklubben, SJK, Järnvägsdata 2009. |
Jannesson, Åke, m.fl., SJK Arkeologfolder, SJK Resetjänst Viggbyholm |
|