Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån. h= höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hållställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter) öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status
|
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Kri |
(Karungi) |
h |
0 |
28
|
1915 |
stn, †G 1989-05-28,
†1992-08-17, *P 2000-06-13, †P 2000-08-20; ansl statsbanan
Karungi–Övertorneå; triangelspår;
IS |
|
Stoppställe vid km 0,5 |
|
0,5 |
31 |
1940 |
sto,
U –1955; skolelever |
|
stoppställe |
|
0,8 |
32 |
~1955 |
sto,
U 1968-05-20 |
Kri |
Karungi |
|
1,6 |
29 |
1914-12-15 |
stn,
†I 1916; detaljer oklara |
|
Stoppställe vid km 1,7 |
|
|
29 |
1949 |
sto,
U ~1955, *1958, †1968-05-12; skolelever |
Löv |
Lövheden |
h |
3,2 |
26
|
1930-06-01 |
hp, †1970-05-31 |
|
Lövheden |
|
3,9 |
27 |
1914 |
lp, †1920 |
|
Stoppställe vid km 4,5 |
|
4,5 |
27 |
1955 |
sto,
U 1968-05-12 |
Tol |
Tornesel |
h |
6,6 |
26
|
1928 |
hp, †1968-05-12 |
Krpä |
Korpikylä |
|
9 |
32
|
1936 |
hp, †1984-08-20 |
|
Stoppställe vid km 10,0 |
|
10 |
32 |
1959 |
sto,
U 1970-05-31 |
Ssr |
Skogskärr |
h |
11 |
34
|
1914-12-15 |
hlp, I stn ~1918, I hlp ~1920, I
stn 1956, I hlp 1959, T hp, I hp ~1965, †1984-08-20 |
|
stoppställe |
|
13,7 |
46 |
1958 |
sto,
U 1968-05-12 |
Poa |
Potila |
h |
15,3 |
53
|
1929 |
hp, †1973-06-18 |
|
stoppställe |
|
17,1 |
50 |
1956 |
sto, U 1968-05-12 |
Run |
Risudden |
v |
18,3 |
49
|
1914-12-15 |
hlp, I stn 1956, T hp
1970-07-01, I hp 1975, †1984-08-20 |
Nris |
Norra Risudden |
|
20,2 |
49 |
1937 |
hp,
†1968-05-12 |
|
stoppställe |
|
21,4 |
49 |
1957 |
sto, U 1969-06-01 |
Bka |
Bäckesta |
v |
23,1 |
50
|
1914-12-15 |
hp, †1984-08-20 |
Hi |
Hietaniemi |
h |
25,2 |
50 |
1928 |
hp, †1984-08-20 |
Kvkä |
Koivukylä |
v |
26,3 |
50
|
1937 |
hp, †1984-08-20 |
Hnt |
Hedenäset |
v |
27,8 |
49
|
1914-12-12 |
hlp, I stn ~1918, I hlp ~1920, I
stn 1956, T hp, I hp 1973, †1984-08-20 |
|
Stoppställe |
|
29,5 |
51 |
1959 |
sto,
U 1968-05-12 |
|
Stoppställe vid km 31,5 |
|
31,5 |
50 |
1959 |
Södra Niemis sto, †1969-06-01 |
Lpo |
Luppio |
v |
33,0 |
50
|
1914-12-15 |
hlp, T hp 1971-05-23, I hp
1984-01-16, †1984-08-20 |
Nnis |
Norra Niemis |
|
34,4 |
50
|
1937 |
hp, †1984-08-20 |
Akn |
Alkullen |
v |
39,7 |
54
|
1914-12-15 |
hp, †1984-08-20 |
|
Stoppställe vid km 41,3 |
|
41,3 |
50 |
1958 |
sto,
U 1968-05-12 |
|
Stoppställe vid km 41,7 |
|
41,7 |
|
1962 |
sto, U 1967-05-30; skolelever |
|
Stoppställe vid km 42,7 |
|
42,7 |
50 |
1959 |
sto,
U 1976-05-30 |
Rsk |
Ruskola |
v |
43,5 |
50
|
1928 |
hp, †1984-08-20 |
|
Stoppställe vid km 44,4 |
|
44,4 |
52 |
1962 |
sto,
U 1976-05-30 |
|
Lantto övr |
|
44,9 |
53 |
~1945 |
†I s1940t; status obekant |
|
Stoppställe |
|
45,4 |
51 |
1957 |
sto, U 1968-05-12 |
Öt |
Övertorneå |
v |
46,6 |
51
|
1914-12-15 |
stn, †P 1984-08-20, †1986-06-01 |
| Källor och referenser | |
|
Svenska Järnvägsklubben, SJK, Järnvägsdata 2009 |
|
| Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920 | |
| Grafisk tidtabell nr 155 | |
| Grafisk tidtabell nr 156 | |
| Grafisk tidtabell nr 157 | |
| Grafisk tidtabell nr 158 | |
| Grafisk tidtabell nr 159 | |
| Grafisk tidtabell nr 160 | |
| Grafisk tidtabell nr 169 | |
| Övrig information | |
| |
|